zaterdag 14 februari 2015

Ballade voor de Liefde

 .
Painting: Eros by Sidney Harold Metayard (1868 - 1947)

  Ballade voor de Liefde
 
Aan al wie ik heb liefgehad
al was het maar een korte tijd
dat ik jou of jij mij aanbad
aan geen van jullie een verwijt
ik had nog geen seconde spijt
na al de jaren denk ik wijs:
de liefde is een heerlijkheid
en kleurt het leven minder grijs.   

Aan al wie ik graag heb gezien
met wie ik even samen was
al was het dan te kort misschien
of breekbaar als het fijnste glas
het leek of iets in mij genas
en even smolt in mij het ijs
want liefde is een warme jas
en kleurt het leven minder grijs.  

Aan al wie ik ooit heb bemind
al was het ook maar voor heel even
en daarna weg weer met de wind
omdat ik het had opgegeven
hoe mooi is toch iets bij gebleven
een schilfer van het paradijs
want liefde is intens verheven
en kleurt het leven minder grijs.  

Envoi:
Aan al wie ik zo heb bezeerd
want soms heeft liefde ook een prijs
ik hoop dat je mij pardonneert -
ook dat doet deugd heb ik geleerd
en kleurt het leven minder grijs. 
.
© Bert Deben

Hengstdijk, maandag 24 november 2014. 

 
Ballade (Chant Royal of Rederijkersrefrein) naar laat middeleeuwse traditie.
De 'Envoi' is de laatste en kortere (gewoonlijk vierde) strofe in een ballade, met daarin een opdracht (envoi) of boodschap aan de prins of de voorzitter van de Rederijkers (afgeleid van de Franse ‘rhétoriqueurs’, zijnde dichters en voordrachtkunstenaars die zich in de late middeleeuwen organiseerden in verenigingen om de schoonheid van het woord te verspreiden).
 

18 opmerkingen:

  1. een buitengewoon prachtige ode aan de Liefde met een mooi en wijs 'Envoi'... dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dacht even dat je naar vijftig tinten grijs zou gaan. Moet ook mogelijk zijn zonder te vervallen in goedkope erotiek voor huisvrouwen, zo blijkt nu al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan alvast meegeven dat mijn volgend gedicht over 'Bondage' zal gaan ... ;-)

      Verwijderen
  3. Buiging in stilte
    met een kloppend
    hart!

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Transparante tegenhanger van liefdesverdriet. Dit kan toch alleen jij maar zo schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja van alles wat was is er iets dat blijft.. Alweer heel mooi beschreven !
    Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt mooi. Merci, Bert. Het doet goed in eigen hert te kijken, zei Alice zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pakkend mooi Bert! Heel herkenbaar en in alle eenvoud verwoord! Groetjes, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een mooi gedicht en zo herkenbaar. Ik blijf genieten van jouw werk.Groetjes Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik buig mee, echt heel mooi.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En weer ervaar ik je lied als pakkend mooi. Want nooit kan lief hebben spijten. Alleen soms hoe je het vaarwel zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je verdichtsel klinkt als een lied in m'n oren, ook nu weer Bert!

    BeantwoordenVerwijderen