dinsdag 7 juni 2016

Ik weet niet wat ik weten moet - Herman J. Claeys


Ik weet het niet!
 
Ik weet niet wat ik weten moet
Of wat er wél en niet toe doet
Van wat men mij ooit onderwees
Van al wat ik nu zie en lees
En al wat overal geschiedt:
Ik weet het niet!

Ik weet niet wat ik weten moet,
Wat slecht en fout is en wat goed
En wat er door de beugel kan
Van wat ik doe of wat ik plan,
Of waar 'k mij toe verleiden liet:
Ik weet het niet!

Ik weet niet wat ik weten moet
En of mijn wetenschap voldoet
Om in te zijn en up to date,
Om niet als een analfabeet
Voor schut te staan op elk gebied:
Ik weet het niet!

Ik weet niet wat ik weten moet
En wat ik niet vergeten moet,
Wat gisteren juist was is nu slecht
En wat eens waar was wordt weerlegd,
Mijn hersenpan is een vergiet:
Ik weet het niet!
 

HERMAN J. CLAEYS
Brugge,  23 mei 1935    Antwerpen, 29 december 2009
 
Herman J. Claeys tijdens De Muzeval in Den Hopsack
 
Herman J. Claeys was schrijver en sixtiesactivist, auteur van romans, verhalen, poëzie, essays, songteksten en toneel, en hield zich o.a. bezig met woord-beeldinstallaties, poëtisch-muzikale acts, projecten met doorlopende muurpoëzie en tentoonstellingen van visuele poëzie.  Zijn meer dan interessante biografie kan men lezen op:
 
 

4 opmerkingen:

  1. Er zullen veel meer mensen zijn met hetzelfde probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weet een mens écht wél ? Mooi gedicht ! Herkenbaar ... geruststellend ...je kan niet alles weten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms leef je zo heerlijk weg wanneer je juist niets weet, alleen maar voelt en doet wat je hart je ingeeft.

    BeantwoordenVerwijderen