maandag 30 maart 1998

Rusten is ook een werkwoord

                                                                                                 
                  

Rusten is ook een werkwoord
net als zien, in ‘graag zien’
of voelen
in de zin van
mij goed voelen bij jou

niets is mooier
dan samen in te slapen
als slingerplanten
door elkaar

tenzij dan
wakker worden
en merken

dat je er nog altijd bent voor mij.



© bert deben
Antwerpen, 30 maart 1998, voor Frank.



Het gedicht werd voorheen al op het (ondertussen verdwenen) Volkskrant-blog geplaatst en leidde er toe dat ik geciteerd werd door Prof. dr. P.J.A. (Peter), hoogleraar aan de Faculteit der Religiewetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen, in een tekst over Duurzaam Geloven:

‘Rusten is ook een werkwoord', zo schrijft de Vlaamse dichter Bert Deben. Inderdaad, rusten is voor veel mensen een werkwoord geworden. Als we niet hoeven te werken, zorgen we wel dat we op andere manieren worden beziggehouden, jakkeren we wel voor andere doelen. We ruilen de ene hectiek in voor de andere. Maar we overschreeuwen dan onze eigen innerlijke stilte. We lijken in een trein te zitten die niet meer kan stoppen, en we kunnen er ook niet uitstappen. De trein rijdt maar door, tot de brandstof op is (ik leef nog in de tijd van de stoomtreinen), tot de energie is opgebrand: burn-out' noemen we dat.

De hele tekst kan men vinden op :
http://www.peternissen.nl/overwegingen/overwegingen-in-2011/137-weer-opladen.html

Het was aangenaam merkwaardig om mezelf hier terug te vinden (via google) en alvast een heel andere invalshoek …
.

15 opmerkingen:

  1. mooi gedicht en gedachT9alleen heb ik wat zitten piekeren over reg.6)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als lepeltjes slapen is knus, maar als slingerplanten is ronduit intiem. En als die intimiteit er nog altijd is bij het ontwaken, kan je langzaam van liefde beginnen te spreken. Mooi Bert!

    Liefs,
    Ingrid Smaling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel lastig als de een gaat bewegen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooi, een andere klank van bert, 1998 al.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Cor : met dank voor je gepieker, blijkbaar ontbrak er een 's' achter niet(s) - ondertussen aangepast ...

    @ Ingrid : gelezen van uit een ander perspectief dan van waaruit ik het toen schreef, maar niet minder mooi!

    @ Johan : de kunst is om samen te bewegen ... ;-)

    @ lebonton : een beetje een overgangsperiode qua stijl voor mij en eentje dat de tijd heeft doorstaan.

    @ Stripman : je zou er zo een strip bij kunnen tekenen ... ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Peter Nissen haalt je zin aan in pejoratieve zin
    en dat is toch wat anders dan wat jij bedoelt, denk ik. De zin is door de verrassende, ogenschijnlijk tegenstrijdige formulering in zijn geheugen blijven hangen en als zetstuk in zijn betoog gebruikt.
    Overigens een zinnige preek van Nissen. Ik meen me te herinneren dat hij onlangs uit de R.K. Kerk is gestapt. Mijn voorouders deden dat al bijna vijf eeuwen geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Abel : zijn invalshoek gaat niet echt verder dan de titel zelf, maar ik vond het wel aangenaam om lezen hoe dit dan een heel ander (mooi doordacht) betoog teweeg bracht.
    Laat ik maar gewoon stellen dat ik gecharmeerd was er in geciteerd te worden ... ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. intussen is het een jaar later.... en je gedicht heeft niets aan charme ingeboet - en is ook voor jou hopelijk nog even waar -
    en leuk van die prof! Pejoratief (Abel wat weet jij moeilijke woorden op het juiste moment in een goede context te plaatsen) of inspiratief, maakt mij niet uit; ik vind het super dat een prof jou heeft weten te vinden en je met naam en toenaam de eer geeft die je toekomt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. voor mij is het fijn de dag te beginnen met zoveel moois

    BeantwoordenVerwijderen
  10. S c h i t t e r b a a r!
    vriendschappelijke groet en liefdevolle donderdag, sunset (ingo)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voelbaar je woorden Bert..
    En inderdaad fijn om opgemerkt te worden, even
    opgelicht, in de positieve betekenis van het woord...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Regels die me dierbaar kunnen worden Bert... Dank <3

    BeantwoordenVerwijderen