zaterdag 5 juni 1999

Ik hoor daar buiten vogels fluiten

.


Ik hoor daar buiten vogels fluiten
mooier nog dan Strauss of Bach
en kijk doorheen gezeemde ruiten
en vraag hen of ik buiten mag

U bent reeds buiten – wij zijn binnen
zei één der vogels met een lach
waarna ik even moest bezinnen
en zien ook wat die vogel zag

de hele wereld is een woonst
voor ieder die van vrijheid houdt
en alles is er om het schoonst

de vogels fluiten hun refrein
een ode aan het wereldwoud
waar wij te weinig deel van zijn.


© bert deben
Châteaux des Beaux Arts, Rendeux, 5 juni 1999, voor Lisa.

 

gepubliceerd in bloemlezing ‘Verwondering’ Bonheiden 1999 
en in ‘Bahá'í Vizier’ jg 39 nr 4, 2000 
in poëzieroute 'De Poëtische Paardenkastanjes', steunactie voor Safierpark, juni 2023 

18 opmerkingen:

  1. een mooi lente vers fluit je daar weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een Anna Enquist is het niet,maar het Heeft wat:-)

    groet
    Laila

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wed dat de vogels gelukkiger zijn dan wij :-). Prachtig gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een gedicht van een jonge Bert.
    Mooi dat fluiten in deze tijd van het jaar.
    Maar Bach mag er ook zijn. Zouden die vogels ook eens naar meoten luisteren (als ze het nog niet doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Monique Verplancke3 april 2012 om 20:14

    Een schitterend lentegedicht, dat klinkt als muziek in de oren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Bert, met zo'n mooie gedachte! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik kreeg een lood in glas beeld, dat glas waar je als kind doorheen keek en de wereld even anders zag.Mooi, Bert!.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voor de derde keer: dank voor dit schoons....

    BeantwoordenVerwijderen