zondag 6 juni 2010

Koeienwijsheid



 
Koeienwijsheid 
.
Ze graast wat en staat melk te maken 
het is een dagtaak, zegt ze fier 
ze weet het als geen ander dier 
elk beest heeft zo z’n eigen taken 

de boer moet leven, zucht ze zwaar 
hij houdt het hoofd net boven water 
de markt bezorgt de man een kater 
de prijzen zakken ieder jaar 

de vrije handel, zegt ze dan 
dat botert niet met de natuur 
alsof ik maar een melkkoe ben 
en alles alsmaar sneller kan 

de melk moet rustig en secuur 
zich vormen in een staat van Zen. 


© bert deben 
Vlessart - Léglise zondag 6 juni 2010. 


website voor eerlijke zuivel: 

werd gepubliceerd in de gedichtenbundel ‘Natuurlijk’, een selectie uit inzendingen 
voor de 4de Hillegomse Poëziewedstrijd, Artbooks 2013. 

  

16 opmerkingen:

  1. zwart-witte bedachtzaamheid, maar zich schikkend in het lot. ze mag ook niet verzuren, dat komt de melk niet ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ZENmelk dat is het maar
    weet zelf van niets...

    Prettig te lezen Bert:>)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig, ze moest wat kwijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat wij van koeien kunnen leren... heel bijzonder weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wijze koe met een zachtmoedige oogopslag.
    Ben hier terecht gekomen via lebonton.Groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ontdek net dat er nog veel te lezen valt. Dat ga ik zeker doen maar neem er mijn tijd voor.Groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zeer welkom Athy, altijd prettig om gelezen te worden - wat ook voor de anderen geldt natuurlijk ... ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een wijze koe, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo, nu horen wij het eens van de koe in eigen persoon. Leuk vers, met een wijze rijpe kaassmaak

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een koe met een mening, daar hou ik van...
    graag gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtig en een koe naar mijn hart...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat maak jij van iets waar de meeste mensen niet eens bij stilstaan, een mooi vers, Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het blijft een mooi lied,tussen jou en de koe. Maar zelfs Zeb-melk lust ik niet. Mijn hele leven al niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Bert,een zen koe,enig,dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen