zaterdag 23 april 2011

De Predikant

.
 
 
 
De Predikant


Ik vraag aan God of hij bestaat
hij antwoordt steeds door stil te zwijgen
dat kenmerk is hem heel erg eigen
hij is een soort van diplomaat
 
“maar hij heeft zijn zoon aan ons gegeven !”
– roep jij – “dat is toch het bewijs
en daarenboven ’t paradijs !”
je verkoopt reeds tickets hier bij leven
  
 je houdt Gods zoon voor jou alleen
en leurt er mee van huis tot huis
“zie hier zijn leed, zie daar zijn wonden !”
 
betasten mag wel iedereen
die jou wat geld geeft voor het kruis
waar jij hem aan hangt voor hun zonden.
 
  
© bert deben
Antwerpen, vrijdag 24 december 2010.


16 opmerkingen:

  1. Heel goed, heel passend voor deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ben best wel blij dat ik niet onder die plak zit, of er onder vandaan moet kruipen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'hij is onlangs ontsnapt uit mij'
    dat deed me wel wat Bert....

    laatst las ik 'ik geloof niet in atheïsten'
    en mijn vader zei ooit in een interview dat acteurs liegen als ze zeggen dat ze niet gelovig zijn....

    Niets of weinig zo intrigerend als het geloof, niets of weinig zo inspirerend met die eeuwige vraag 'hoe komen we toch terecht op deze razende bol'....

    De symboliek blijft....

    Alles bestaat omdat wij dat geloven...

    En zo kan ik nog wel uren....

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ annet : tja, ik denk dat alles ook wel zou bestaan als we niet zouden geloven ... of zou er voor de gelovige mens bestond niets bestaan hebben op aarde en in het heelal?

    maar dit is ook geen aanval op het geloof, wel op de zakkenvullende predikanten die de dikwijls naïeve gelovigen misleiden en misbruiken - ze komen trouwens in alle geloven voor en ook daarbuiten (zogenaamde alternatieve helers zijn ook niet allemaal zo zuiver op de graad zijn bv ...)

    intrigerend is geloof inderdaad wel degelijk - intriges alom in machtige religieuze kringen doorheen de geschiedenis ... ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. juist, het is het grondpersoneel van die goden, dat vaak niet deugt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de mens is met god aan de haal gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in elk mens woont een godje
    maar hij verstopt zich graag en
    laat zich graag zoeken....

    het is leven in liefde
    en dat woont in je hart

    het klopt regelmatig in
    de kamers of grijpt je bij
    je boezem:) of je kruis.....

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, zulke rakkers heb je misschien nog hier en daar, maar
    ze lijken me toch vooral in jouw bovenkamer te huizen.Ik lees hier een karikatuur van het Christendom. Een persiflage die eerder past in de tijd van de Reformatie.

    Achterhaald dus m.i.

    Toen in de tijd van Luther deed dit gezegde de ronde:

    als 't geld in 't kistje klinkt,
    het zieltje in de hemel springt.

    Voor mij is Christendom ook de houding van Bonhoeffer, opgeknoopt door de nazi's.
    Die zei: we moeten leven etsi Deus non daretur, alsof G'd niet bestaat en dat doen we coram Deo: voor het aangezicht van G'd.

    G'd is geen Lueckenbuesser, geen gatenvuller als wij er in ons denken niet uitkomen.


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Abel,

    Ik denk dat mijn blik een stuk verder gaat dan jouw roze klei en polder visie - in Amerika hebben deze types en sektes vaste voet aan grond (ook heel sterk in de politiek – of heb je nooit gehoord van de tea parties?), in Afrika zijn ze een ware pest (die types rukken trouwens ook hier op in onze steden) en ook hier in Europa hoef ik maar naar de machtsgeilheid en politieke infiltraties van Rooms katholieken te zien en hoe ze al hun rottigheid bedekken met de mantel van Gods woord, om te merken dat dit alles behalve verleden tijd is.

    Het Christendom is al 2000 jaar lang een karikatuur van de boodschap van Christus zelf, waarbij de grote kerkleiders veel meer weg hebben van de hogepriesters die Christus aan het kruis lieten nagelen, dan van Jezus zelf.

    Dat er ook Christenen zijn die anders denken en wel leven naar de boodschap zoals die bedoeld is, alle respect voor hen, heeft niets te maken met de aanklacht van mijn gedicht. Het zijn trouwens vooral de goedgelovige mensen die het meest bedrogen worden door predikanten zoals degene die ik hier aanklaag.

    En om het persoonlijk te stellen, als ik zie hoe snel in Afrika de laatste jaren wetgevingen worden aangepast, waardoor op de liefde tussen 2 mannen of 2 vrouwen tot de doodstraf komt te staan, voornamelijk onder druk van die zogenaamde Christelijke groeperingen, dan heb ik alles behalve enig positief gevoel daarbij. En neen, dat speelt zich niet in mijn hoofd af, maar gewoon op een paar uur vliegen hier vandaan. Net zoals Christelijke groeperingen onlangs nog hand in hand met extreem rechts en moslimextremisten in buurland Frankrijk gingen betogen tegen de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor koppels van hetzelfde geslacht. Het BURGERLIJK huwelijk, gaat van de staat uit volgens mij en er is nog steeds een scheiding tussen kerk en staat, dacht ik, tot ik mijn ogen open deed en zag dat jouw fraaie idee over het Christendom zich spijtig genoeg vooral in jouw hoofd afspeelt en slechts heel beperkt in de werkelijkheid. Om ook maar eens een keer ongenuanceerd persoonlijk te zijn, en dan gebruik ik nog niet eens het denigrerende woord ‘bovenkamer’
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. bewijs maar eens dat je God aan je kant hebt
    wat is er al gemoord in zijn naam
    je kan nog niet bewijzen dat hij wel bestaat
    al die geschriften zijn toch niet door hem zelf geschreven
    ik geloof meer tegen onrecht rebellerende profeten
    zoals je die vindt in mensenrechtenorganisaties
    gewone mensen met hun onvolmaaktheden
    maar het hart op de juiste plaats

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zeer raak, die predikanten maken veel kapot!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mijn afkeer tegen deze predikanten is zeer groot
    zeer treffend en krachtig verwoord Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mijn opa zei al 'godsdienst is opium voor het volk', dat had-ie niet van zichzelf, maar er zit alles in - net als in jouw relativerende gedicht met knipogen en humor en Abel moet het eens lezen met de ogen waarmee hij haiku's ziet

    BeantwoordenVerwijderen