vrijdag 27 mei 2011

Bjorn is hier geweest met vrienden

 
.
Bjorn is hier geweest met vrienden
een laptop vol, een hele zwerm
vol kameraden op zijn scherm
die hij op ’t web heeft weten vinden

de mensen lopen hem voorbij
terwijl er niemand op hem let
maar Bjorn is blij, waar hij zich zet
hij heeft z’n vrienden altijd bij

ofschoon men hem het liefst ontwijkt
hij oogt niet mooi, in tegendeel
hij loopt gebukt en kijkt wat scheel
men zegt dat hij op Gollum lijkt

Bjorn heeft zich teruggetrokken
een hoody op, men kent hem niet
de foto die men van hem ziet
dient slechts om gabbers mee te lokken

en soms spreekt Bjorn ook met hen af
hij vind het spannend, graag bij nacht
de oude mijn, de grote schacht
bevat sinds kort een massagraf

Bjorn voelt zich daar dan even God
hun smeken klinkt ook heel devoot 
als hij beslist over hun dood 
er werd genoeg met hem gespot.


© bert deben
Antwerpen, donderdag 26 mei 2011.


De tekst 'Bjorn is hier geweest met vrienden' staat op een lantaarnpaal.

Jo Hendriks fotografeerde de tekst en plaatste een oproep op Facebook om verhalen of gedichten te schrijven rond de mogelijke achtergrond van deze graffiti:
http://www.facebook.com/pages/Bjorn-is-hier-geweest-met-vrienden/113534148733735?sk=info
 
Bekijk alle verhalen en gedichten over ‘Bjorn is hier geweest met vrienden’ op de website: https://bjornishiergeweestmetvrienden.wordpress.com/
 
.

19 opmerkingen:

  1. Uitkijken wie je toevoegt dus! (kan nog steeds niet inloggen met mijn account. Wat is hier gaande op Blogspot?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en zo kreeg bjorn dan ook de vrienden
    die hij -zo vond hij zelf- verdiende

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, nou, best pittig,brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedie ik denk na * het kwartje
    valt niet, over bijen? vleermuizen?

    Kan de pagina van Jo ook niet openen:)

    Bzzztieh van Annet;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met dank aan iedereen voor langskomen en comments ...

    @ Johan : Bjorn zal er wel voor iets tussen zitten ... ;-)

    @ Annet : bijen? vleermuizen? grappige eigen invulling ... :-)
    Blijkbaar kan je de link enkel openen als je tot de facebookgroep 'Dichters, schrijver, songwriters & aanverwanten' hoort, dus ik ben zo vrij geweest jou daar aan toe te voegen - er zal een hele nieuwe wereld voor je open gaan ... :-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik link alsmaar en reageer helemaal niet :-) maar ik vond het een verrassend kwinkslagdicht met een zwarte ondertoon. Het begrip vrienden achter een scherm heeft iets raars zonder het gezicht erachter te kennen. Dan kun je ook wegdoen zonder een centje pijn maar moet je ook heel wat kunnen incasseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. he Dianne - alvast een prettig initiatief dat begint te groeien.

    Tja, ik moet regelmatig denken aan de hit van Gary Numan 'are friends electric?'. Velen werken van achter een virtuele boerka (onherkenbaar gezicht en een schuilnaam). Ik vond het alvast een perfecte achtergrond om van 'mijn' Bjorn een facebookkiller te maken ... ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vind het een erg leuk gedicht
    maar bedenk me opeens: ik ben ook onherkenbaar op het net
    maar als ik iemand in 't echt ontmoet dan heb ik zo geen snode plannen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoop Bjorn niet tegen te komen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. met een rilling gelezen...
    echt prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Spannend, Bert. Goed van je!
    Zou je de link achter 'Dianne Soeters' willen weghalen, die bestaat allang niet meer. Bjorn (...) heeft nu een eigen blog met het hoe en waarom en met aanmeldingsmogelijkheid:
    https://bjornishiergeweestmetvrienden.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. he Dianne,
      Het werd meteen aangepast zodat men nu rechtstreeks naar de website kan voor meer informatie, verhalen en gedichten rond Bjorn ...
      en morgen, 4 jaar na datum, dus het vervolg op dit gedicht ... ;-)
      xx

      Verwijderen
  12. Dank! En leuk! Komende week zal ik het dan ook op de blogsite van 'Bjorn is hier geweest' zetten met een link naar je blog en ook op de FB Bjorn-vriendenpagina plaatsen. En daar staat nu alvast dit voorproefje.
    Fijne avond X

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zonder link is het moeilijk commentaar te geven.fijne avond
    Bertx

    BeantwoordenVerwijderen