zaterdag 2 december 2000

Blind date





  Blind date


December in een park in Oostende
blinde afspraak, er wandelen allerlei
figuren voorbij die voor mij voldoen
aan nooit gezien en anoniem

ik zit, als een dichter, pen ter hand
kladschrift, opvallend in het middel-
punt van niemands belangstelling
op de rand van een kiosk in arduin

rekening houdend met het feit dat we
allen gehaast zijn en allen te laat, gun
ik iemand het voordeel van de twijfel
en schrijf ik de tijd tot waarde neer

tot achter mij, straalbezopen, een stem
aan een man vraagt of hij toevallig ik is.


© bert deben
Oostende, zaterdag o2 december 2ooo, voor C. 



24 november 2018 mocht ik de 1ste prijs in ontvangst nemen voor de Poëzieprijs 'Dichter uit de Schaduw' voor een inzending van 3 gedichten rond een blind date, waaronder ook dit gedicht.

12 opmerkingen:

  1. Ik ben bij dit gedicht bijzonder enthousiast over de mooie plaatsing van de woorden en de manier van verwoorden ook: "opvallend in het middelpunt van niemands belangstelling" en vooral "schrijf ik de tijd tot waarde neer" (prachtig!). Ik moet glimlachen om het einde, het laat de lezer zo lekker in vraag over het feit of je wel of niet hebt gereageerd. Er ligt inderdaad vaak eenzaamheid ten grondslag aan een blind date, maar je weet dit zo heerlijk te verpakken!

    Met een lieve groet,
    Ingrid Smaling

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben het met Anomynus( Ingrid dus) eens dat het taalgebruik verrast

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een verrassend andere stijl, althans, voorzover ik het las. en wat voegen we toe aan ingrid, die het al fraai van commentaar voorziet.
    de uitsnede dan van 'voldoen aan nooit gezien en anoniem.
    een mooie mijmering.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. blij met de mooie commentaren hierop - voor mij was het (aangenaam) verrassend dat het als zo verrassend anders wordt gezien - het stamt uit een periode dat ik wel meer experimenteerde met niet rijmende sonnetten die gedachten en ervaringen bijna letterlijk weergaven.
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het einde vraagt inderdaad om opheldering :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Johan: ik ben het helemaal met je eens ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met zijn roodwitte stokje en geleidehond wellicht....

    Heb je ook deaf dates?

    Ik moest ook wennen aan deze andere stijl....

    lfs, Annet x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ik zie het is uit een andere tijd....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zeer mooi
    (en het klikt alweer ;-))

    BeantwoordenVerwijderen