woensdag 29 april 2015

De Spiegel en De Dood - Aloys Oude Weernink


.
Aloys Oude Weernink
Borne 1 sept. 1945 – Apeldoorn 23 april 2015

  
De spiegel die boven mijn bed hangt
(voor matthijs v.)
 
de spiegel die boven mijn bed hangt
laat af en toe engelen door
daar mag ik dan even mee spelen
daar zijn die engelen voor 

en god die het allemaal aanziet
die moedigt mij vaderlijk aan
om dicht bij mijn spiegel te blijven
en nooit meer mijn bed uit te gaan 

maar ik wil zo donders graag leven
en alles wat god verbiedt doen
dan zie ik mijzelf in die spiegel
en geef ik ook die maar een zoen
 

© Aloys Oude Weernink

 
De Dood  
.
de dood is mooier dan ik denken kon
een drastische einde aan teveel verlangen
waaraan ik mijn geluk had opgehangen
een drastisch einde in de felle zon  

de dood vermocht mij in zijn net te vangen
alsof hij ’t altijd van het leven won
alsof het leven bij de dood begon
zo bood ik god mijn beide wangen  

mijn prins ik zie je zo graag komen
al is het meestal slechts in dromen
je vrede is voor mij een omen  

ik zie je niet graag ook weer gaan
al ben ik daarna heel voldaan
een waan waarin ik dood wil gaan
 

© Aloys Oude Weernink 
 

Aloys Oude Weernink, dichter, schrijver, levensgenieter en veel meer, is na een periode van afnemende gezondheid op donderdag 23 april 2015 in alle rust overleden.

Aloys was oprichter en 20 jaar lang redacteur van het tweemaandelijkse literair tijdschrift Gist. Het gedicht ‘De Dood’ plaatste Aloys toepasselijk in het afscheidsnummer van Gist (jg 20, nr 6) – ‘De Spiegel die boven mijn bed hangt’ hing dan weer een tijdlang in boekhandel ’t Verschil n.a.v. een door mij ingericht poëziegebeuren in 2001, waarbij Aloys een gesmaakte voordracht gaf.

Als kleine ode aan en als afscheid van Aloys, wilde ik deze gedichten hier graag nog een keer onder de aandacht brengen. Met dank ook voor zijn jarenlange inzet voor de literatuur in het algemeen en persoonlijker: voor al de aanmoedigingen die hij mij destijds als beginnend dichter gaf door o.a. regelmatig werk van mij op te nemen in literair tijdschrift Gist.

7 opmerkingen:

  1. echt prachtige gedichten
    een mooi afscheid en warm aandenken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie ode
    'De Dood' raakt me fel
    mijn meeleven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Winderschone gedichten ...
    gecondoleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief Bert...
    en alles verliezen we
    aan de dood....

    xje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, dat is ook wat. Ik heb nog herinneringen aan Aloys uit 1978. Toen ontmoette ik hem bij het COC in Enschede. Ik was 18 en net 'uit de kast'. Ben toen ook nog met hem op bezoek geweest bij zijn zus? en vriendin?

    BeantwoordenVerwijderen