dinsdag 8 november 2011

De Stilte


'Vergis ik me nou, of heb ik twee keer een ogenblik stilte gemist?'
(Jan Wolkers: De kus)
 

      De stilte


          Geen voorstel, geen verzoek, geen klank
          dringt ogenschijnlijk tot mij door
          ik zit te staren op de bank
          en geef aan vragen geen gehoor

          het lijkt alsof ik ben verdoofd
          toch hoorde ik dat jij wat vroeg
          ik antwoord niet, want in mijn hoofd
          is het voorlopig druk genoeg

          soms lach ik af en toe een keer
          gewoon om jou te laten weten
          dat het fysiek niet pijnlijk is
          het maakt je blij, ik reageer

          ik ben de wereld niet vergeten
          het is de stilte die ik mis.


          © bert deben
           Vogelwaarde, 5 april 2010.


                 
werd gepubliceerd in Po-e-zine jg1 nr2 - 2013 .

14 opmerkingen:

  1. Mooi, de verschillende rijmschema's in dit dicht.
    En, Bert, misschien mist de stilte jou ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, in je hoofd kan het goed tekeer gaan bij een depressie. Raar, maar waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gedicht Bert, vooral de zinnen:n
    ik antwoord niet, want in mijn hoofd
    is het voorlopig druk genoeg
    Daarbij heb ik gelijk een beeld en komt het verhaal in een keer binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verwoord Bert.
    Het is altijd kermis in die koppies en zeker als je je er zelf bewust van bent :-)

    Op mijn website zette ik onlangs deze tekst voor de maand november

    Stilte is niet de afwezigheid van geluid.
    Stilte is je niet laten afleiden door lawaai.

    Nin Sheng

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gelezen - begrepen - herkenning

    Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zit vol gevoelens
    die blijven hangen en
    worden uitgeschreven
    in een stille kamer
    maar misschien met veel
    lawaai

    altijd op zoek naar stilte
    in je hoofd om daar een gedicht
    te verzamelen....

    x Annet x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och lieve Bert wat is dit mooi...

    Geeft precies mijn gevoelens weer....

    Zoveel gedoe om me heen...

    Ik kan nergens meer tegen..

    Alleen dit gedicht kan ik aan, heb ik nodig...

    Dank, liefs van Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik lees de juiste woorden op het juiste moment
    en vind herkenning
    dat is helend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi...geen woorden voor..laat im.stilte binnen komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig Bert ‘vooral de zin
    ik antwoord niet !
    Zo mooi!
    Je hoofd leeg maken kan alleen in de stilte om dan terug prachtige gedichten op te slaan !
    Love it. 💪💪☘️🌹😍

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer n prachtig gedicht . Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen