zaterdag 23 juli 2011

Zeehondenwee & lightverse - Poëzieworkshop - Zomeracademie



Zeehondenwee


Een zeehond zat bedeesd op strand
te staren naar de waterkant
waar, in de golven lang gele’en
zijn lieve zeehondin verdween

hij wachtte daar al duizend dagen
maar durfde zich niet af te vragen
– alleen ’t idee al deed hem pijn –
of er iets ergs gebeurd kon zijn

hij zag voor hem haar hondenogen
die hondstrouw blonken als de zee
maar wee U, dichters, voor ’t cliché
de trut had hem gewoon bedrogen !


© bert deben
Dworp, donderdag 21 juli 2011 (niet in opdracht)


Even alle clichés losgelaten in deze, het enige poëtische genre waar dit niet alleen mag, maar zelfs een meerwaarde kan geven, lightverse dus.  Buiten de opdrachten geschreven en als veelal als ik dit schrijf, zelf ook veel lol aan beleefd, zeker als zo een laatste regel dan plots in me opkomt!

Ondertussen al bijna aan het einde van de workshop hier, morgen de laatste dag, maar dan volgen er al vanaf 15 uur toonmomenten en optredens van alle disciplines hier in het complex, waar dan iedereen naartoe kan gaan.  Onze bijdrage is daarin eerder bescheiden: het uitdelen van gedichten en Koen zal zondag voor het concert van iedereen een gedicht voordragen.  

Het was in elk geval aangenaam en het was bijzonder leerzaam.  Ik zal nooit nog op een zelfde manier gedichten lezen of schrijven en ik heb een beetje het gevoel dat ik als dichter in een ‘higher level’ ben terecht gekomen na deze week.  Misschien niet zo meteen te lezen in wat ik in deze drie bijdrages geplaatst heb op mijn blog, maar er zijn zeker een paar prachtige gedichten ontstaan hier, die ik voorlopig nog even achter de hand hou om eventueel in te sturen (veelal is één van de voorwaarden daarbij dat het nergens gepubliceerd mag zijn, ook niet op een blog).
 
met groet van een tevreden persoon en een rijker geworden dichter!


als workshop-toemaatje:
Annie M.G. Schmidt - Een dichter




workshop begin:
http://bertdeben.blogspot.com/2011/07/zomeracademie-poezieworkshop-tanka-en.html
.

6 opmerkingen:

  1. Daar ging het toch allemaal om: inspiratie opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Bert dat je het zo hebt
    ervaren....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om te zien hoe je je ontwikkelt in je dichtkunst, Bert en hoe je daar van geniet.
    Iets nog even onder de peet houden vind ik verstandig al moet ik zeggen dat ik brand van nieuwsgierigheid.

    Dit ;light verse is zeer geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een leuke!
    dat einde geeft een geweldige grijns...

    BeantwoordenVerwijderen