donderdag 17 augustus 2023

Ziel aan de wandel - Assyke Amri

..
.
ZIEL AAN DE WANDEL 

Je hebt soms van die dagen.
Dan loop je met je ziel onder de arm.
Je doet de gewone dingen.
Maar een stukje van jou is er niet bij.
Zo´n dag was het vandaag.
Alles liep gesmeerd, het koken, de maaltijd, het naar bed sturen van 
het kleine grut, een rustige avond op de bank, een beetje bijpraten 
en ervaren dat je elkaar nader komt.

Maar dan gaat lief naar bed en jij voelt dat het jouw tijd nog niet is, 
want je ziel die wil daar weg, daar van onder je arm. Je moet iets, maar  
je weet niet wat.
En terwijl je je laptop opent, die toch meestal de functie vervult van 
een platte vuilnisbak, staar je naar de leegte en hoor je geen respons.
Je staat op het punt je computer af te sluiten, want wat je zocht dat 
vond je niet.
Dan hoor je een harde doffe klap!

Vanaf de schutting van de buren is een grote rode kat bovenop de 
tuintafel gesprongen.
Vlak voor hij de tafel weer wil verlaten, ziet hij mij en ik hem. Hij 
bevriest in zijn beweging, voelt zich duidelijk betrapt.

En ik…ik voel hoe mijn ziel haar plekje weer hervindt.


© Assyke Amri 
April 2012
.

12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je wel Marion!

      Lieve groet,
      Assyke

      Verwijderen
    2. MOOI ik zie het gebeuren ... HIER ook de poes van de buren die de mussen DIE IK ETEN GEEF , verjaagt IN MJN TUIN ;;; JA DIEREN ONDER ELKAAR .;;;.

      Verwijderen
  2. ZALIG!!! Puur herkenning......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de kat verbindt je terug met jezelf...
    Er zijn er hier zo'n 2 die dat regelmatig doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aangezien ik zelf helaas geen katten meer heb, is dat effect nog sterker
      Alsof je ineens geconfronteerd wordt met een mythisch wezen

      Verwijderen
  4. Fijn en gevoelig, je echte verlangen verklap je niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Egyptische kattengodin Bastet
    komt op bezoek.
    De ziel ontwaakt.
    De dichter kan gaan slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dacht zelf dat het een kater was…
      Maar ik realiseer me nu dat het de Egyptische Bastet was…!

      Lieve groet,
      Assyke

      Verwijderen
  6. Bert!
    Nogmaals bedankt…
    Ik voel mij zeer vereerd❤️

    Groetjes Assyke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met genoegen gedaan, het is een prachtig gedicht dat ik hier heel graag wat extra aandacht wilde geven! ❤️

      Verwijderen