vrijdag 25 mei 2012

Jotie T’ Hooft - En wat dan ?

.
.




















.
EN WAT DAN ?
.
Op een dag zal ik weg zijn en
wat dan ? Verdwenen zonder een
teken te geven of te nemen en
het puin dat ik achterlaat is
niet langer lachwekkend. 

Want wie zoals ik nooit heeft
gebouwd laat niets achter dan
verwachting en verwarring en
wat dan ?

Wellicht in uw herinnering zal ik
stollen verstijven, niet lang meer
blijven maar verbleken tot verleden
en wat toen ? Te doen ?
‘Het was waar’ zult gij zeggen ‘hij speelde
met woorden als geen ander maar wat
heeft dat te betekenen.’  Zo bleek zal
ik zijn. 

In u …

en wat dan … ?


Jotie T’ Hooft (1956 - 1977)
uit : ‘In mij is onstuitbaar de doodsbloem ontloken’ 
de beste gedichten van Jotie T’Hooft, Manteau – Antwerpen
.

12 opmerkingen:

  1. dan wordt het gelezen
    op een zonnige ochtend
    en denkt men
    mooi

    gr hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een van mijn favoriete dichters, wat een verrassing

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en dit gedicht van hem dan weer één van mijn absolute favorieten ...

      Verwijderen
  3. Kende hem niet. Ik neem aan dat het niet goed met hem is afgelopen, gezien de jonge leeftijd waarop hij is gestorven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zou zeggen: lees vooral even de biografie, hij is meer dan alleen maar een jong gestorven dichter (een jarenlange zelf aangekondigde dood), maar ook voor velen een held van hun generatie, sommigen noemen hem zelfs de Jim Morrison van Vlaanderen.

      Verwijderen
  4. Voor het eerst gelezen, dit gedicht. Veel om over na te denken. Groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wachten tot de helderheid van het licht voelbaar is tot een open mind!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en wat dan? Dag Jotie uit Ounorde, onnavolgbaar en toch weer gewoon Jotie...

    BeantwoordenVerwijderen