zaterdag 18 oktober 2008

Musicircus 18 oktober 2008 in Bibliotheek Permeke te Antwerpen


In het kader van het intercultureel en interdisciplinair festival Circa (2de editie), georganiseerd door het Masereelfonds te Antwerpen, vond op zaterdag 18 oktober 2008 het programma ‘Musicircus’ plaats in de receptieruimte van de bibliotheek Permeke. Dichters, muzikanten, visuele artiesten, dansers, stand-up comedians, enz. werden uitgenodigd om deel te nemen en tegelijk te performen.  ‘Musicircus’ was een oorspronkelijk idee van de Amerikaanse componist John CageHij schreef in 1967 over het concept: “You won’t hear a thing, you will hear everything”.  Allemaal samen iets doen en elk doet zijn ding, dat is Musicircus! In de brochure van het festival werd mijn gedicht ‘In stilte’ opgenomen. 

Voor mij was het alvast een heel aparte, maar mooie ervaring, om voor te dragen terwijl er tegelijk volop muziek gespeeld werd en gedanst.  Ik koos er voor om lightverse gedichten te brengen, ook al omdat die de beste reacties geven bij het publiek en tegen mijn verwachtingen in waren die reacties er ook, blijkbaar waren er toch wel wat mensen die midden in de chaos de moeite deden om te luisteren naar wat ik bracht.  

Het geheel werd begeleid door Tom Hannes (zen-boeddhistisch begeleider, schrijver, theatermaker, dramaturg, coach ...), die voorheen het concept al uitprobeerde in 1999 in het Toneelhuis. Bedoeling voor elke deelnemer was vooral om, binnen de chaos, een eigen ruime te creëren waarin je ongestoord je eigen ding kan doen. 

Een fotoreportage van de namiddag (de namen van de deelnemers zijn mij spijtig genoeg ontgaan): 








  Foto’s © bert deben, Antwerpen, 18 oktober 2020   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten