vrijdag 15 april 2011

De kip en het ei

.
.
De kip en het ei
.
De haan was eerst en toen de kip
de kip werd later uit een rib
van uit de haan z’n borst geplukt
de haan liep onder pijn gebukt
en riep tot God : “Dit is barbaars !”

God sprak : “Ach zo, mijn stoere haan
moet dan een kip de pijn doorstaan !?”

De kip die perste toen spontaan
wat geel, wat wit, haar kop zelfs paars
en legde plotseling een ei
waarna de kip vol liefde zei :

“Mijn haan, mijn man, voor uw plezier
neem ik het lijden over hier
leid jij maar met een korte ei !”


© bert deben
Antwerpen, donderdag 15 juli 2010, voor Dana.  

2018
2019
2020
2021
2022
2023


22 opmerkingen:

  1. het mens is veels te goed voor deze wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaan we nu weer een tijd tegemoed waarin we heel wat gekleurd lijden verorberen,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige haan op de foto:-)
    Het gedicht is heel leuk. Ik hou wel van wat vrolijkheid tussen al die ernst, dezer dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zorgen voor nageslacht gaat toch heel wat efficiënter en sneller dan bij de mens :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een keer een ribje, en elke dag een ei er voor terug. Prima deal lijkt me voor die haan. Zeker als je er nog een maatje L voor terug krijgt.
    Mooie foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. humor in je taal, humor in de rode haa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een zéér brede glimlach

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het weer leuk. En wat er het eerste was, de kip of het ei? Nou, ze waren er tegelijk, ei in het kipje. Daarna werd het kip in het pannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk gedicht en dan die foto. Prachtige combinatie.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van zo'n dertig eieren per jaar naar 300.

    Toen kwam een vreemde creatuur
    Die beval: "Kom jij eens met me mee!"
    Tien keer zoveel pijn, dat
    maakt het ontbijt van velen fijn.
    Bovendien goed voor mijn portemonnee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zoals door de eeuwen heen, de man leidt en de vrouw lijdt!
    prachtige eitjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig ! Binnen pretjes !
    Leuk de foto’s !
    🍀😘🐣

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel komisch die eitjes.
    Trouwens, een mooi gedicht dit 'Adam en Eva' verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen