zaterdag 10 oktober 2020

Bloesem van verlangen


Bloesem van verlangen .
Het bruisen van een jaargetij
het gaat als gek in mij tekeer
ik ben een knopje, niet veel meer
toch borrelt het tot diep in mij

ik ben een knop, ik wil ontwaken
ik wil mijn blaadjes openslaan
ik wil genieten en bestaan
ik wil het leven magisch maken

ik ben een knop, ik ben een streven
ik zat te lang in mij gevangen
ik wil dat deuren opengaan
ik ben een bron, ik ben het leven

ik ben de bloesem van verlangen
ik wil verheugd zijn en voldaan.


© bert deben 
A18, op weg naar Dunkerque (FR), zondag 4 november 2018, 
(een lentegedicht in de herfst). 

Het gedicht 'Bloesem van verlangen' werd genomineerd voor de Nederlandstalige editie van de Poëziewedstrijd Appeldag, met als thema 'Bron', te Gelselaar op 10 oktober 2020. 

De poëziewedstrijd Appeldag Gelselaar is onderverdeeld in 2 reeksen, enerzijds gedichten in streektaal, anderzijds Nederlandstalige gedichten.  De prijzen voor de Nederlandstalige gedichten gingen naar Paul Vincent (3de), Albert Buitenhuis (2de) en van Annette Akkerman kreeg de eerste prijs was voor het gedicht ‘kwikstaart’.  Het volledige juryverslag kan men beluisteren op onderstaande link: 

https://appeldag.blogspot.com/2020/10/om-10-uur-filmpje-met-winnende-poezie.html

De negen genomineerde gedichten in de Nederlandstalige editie kan men lezen op onderstaande video


11 opmerkingen:

  1. Jammer dat je niet hebt gewonnen, maar toch gefeliciteerd met de nominatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je, en ach een nominatie op zich is ook een mooie eer, ik ben er blij om

      Verwijderen
  2. Een dikke proficiat met je nominatie. Je gedicht borrelt van de levenslust: intens mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank ook voor de link. Leuk dat ook vanuit Belgieë werd deelgenomen. de derde prijs ging dit jaar ook naar een landgenoot van u.
    Arend Heideman

    BeantwoordenVerwijderen
  4. van harte proficiat, en wat een mooi, vrolijk makend gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach Ben, je weet (voor je 't vergeet) niét hoe ik heet maar 'k vind het weer mooi hoe jouw woorden mijn oog en hart en ziel bekoorden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bloemknopje dat openspat in de lente...wat een kracht en dat heb je echt schitterend onder woorden gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit zijn die paar dagen waarin alles als een tijdbom op uitbarsten staat. Je ziet niet echt iets, maar ergens merk je dat er onder die rust iets staat te gebeuren. En dan, op een gegeven moment, bijna alles tegelijk... BWAM! Mooi vastgelegd, Bert. En gefeliciteerd met de nominatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd Bert! Mooi geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen