woensdag 1 juni 2011

Mevrouw Professor Bernadine

. 


Mevrouw Professor Bernadine
die kon zichzelf heel snel verplaatsen
met een soort van teletijdmachine.
Ze ging daarmee bij voorkeur schaatsen
elke zondag in 1900 in november.

Het apparaat leek net een stoel
en werkte enkel maar op sap van gember
dat was gezond naar haar gevoel.

Het schaatsen zelf ging niet zo goed
’t was eigenlijk nooit goed gegaan
ze had een zwakke linkervoet
ze vond er ook geen donder aan.

Waarom vloog zij dan telkens weer
mevrouw professor Bernadine
die 111 jaar op en neer
met die rare teletijdmachine
als ze toch niet hield van schaats te rijden ?

Het was vanwege die jongeman
hij had met haar wat medelijden
en stopte steeds en hielp haar dan.

Ze hield niet echt van schaatsen, maar
haar opa Rietveld schaatste daar
een galante jongeman, toen nog zo klein
't zou zelfs haar kleinzoon kunnen zijn.


© bert deben
Antwerpen, maandag 30 mei 2011.  

Gedicht op verzoek van Barbara Jansma geschreven bij haar tekening ‘Schaatsen’
een illustratie uit "Beppe Maaike's ondraaglijke vertellingen".

 

24 opmerkingen:

  1. Ai Bert, wat een goeie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hé Barbara,
    't was even worstelen met de woorden, maar de inspiratie kwam er dank zij jou !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk vind ik hem. Bijzondere liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer heel leuk, schaatsen in de zomer, maar met een tijdmachine kan dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi, dat we nu bovendien ook beppes achternaam eens leren kennen.
    Over de bijzondere voorkeur om te schaatsen in november broed ik nog. Vanwege het rijm had het toch ook gewoon in december gekund. Dus moet er een andere reden zijn.

    Vriendelijke groet,
    Sander Miervet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh dankjewel Antoinette. Ik zie je reactie nu pas, hij stond nog niet op mijn scherm.
    Raadsel opgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk vers Bert!
    Ik heb er echt van genoten,
    liefs Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je maakt het tijdloos Bert
    leuk idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ai, wat een goeie
    mooi

    hennie van ee

    BeantwoordenVerwijderen
  10. :)) wat een leuk fiedeldopje:)

    (ik shreef een keer op uit 'Tien voor taal': een dopje maken)

    Charme Annet*)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je laatste couplet is inventief en grappig. Ik moest even nadenken maar toen had ik de clou opeens.
    Zelfs de aantallen regels per couplet kloppen. Het begint met vijf-drie-(tegenovergesteld maar ook weer niet)verder met vijf-drie-vijf.

    Of is dit niet zo bewust gedaan, Bert?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een echte Bert Deben vertelling, dus gesstig en origineel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ ingrid : qua rijm zijn het eigenlijk allemaal coupletten van 4, maar vanwege 1 onderwerp per couplet houden is het 5-3-4-5-3-4 geworden. Dat is half bewust (ik hou wel van schematisch schrijven, dat geeft een extra uitdaging), maar deels is het ook gewoon zo gegroeid hier, met een paar bewuste wendingen er in.

    Rietveld had ik al wel van het begin in gedachten, vanwege de stoel, maar dat hij haar opa zou zijn was ook voor mezelf een 'last minute' inval. Ik weet trouwens zelden bij het begin van het schrijven van een gedicht wat of hoe het einde zal zijn ...

    Met dank, aan iedereen natuurlijk, voor het langskomen, lezen en de complimentjes alweer !
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh typefoutje...en ik zie nu pas dat het een Rietveldstoel is...verborgen grapjes...leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ah, ik zie het, Bert.
    Goeie uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vond uw tekening bij mijn zoektocht naar een schaatsprent anno 1900.
    Ik schrijf een verhaal voor "het geheugen van Oost"(Amsterdam) over de tijd dat, waar nu de jaap edenbaan is, boerenland was. Ik wil u vragen om toestemming voor gebruik van uw tekening

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals onderaan het gedicht staat is de tekening van Barbara Jansma - als je op haar naam klikt, kom je automatisch op haar website terecht - je kan de vraag best aan haar stellen, dit kan via mail: bjansma@live.nl

      Verwijderen