maandag 10 januari 2011

Exenhof

foto: © bert deben - Antwerpse Plantentuin (Tuin der Poëten) 


Exenhof
 
Ik plant mijn exen in de tuin
ze mogen daar opnieuw ontluiken
tussen beproevingen en puin
tot teelgewassen of tot struiken

en af en toe komt op hun kruin
een bloem tot bloei, of hopen buiken
zichzelf een beetje op tot duin
waarop ik staan ga om te ruiken

want hoe de wind ook keert of draait
het geurt hier steeds naar oud verleden
waarvan ik dan intens geniet

ik heb zojuist het gras gemaaid
zo heb ik graag mijn bezigheden
terwijl men hier wat wortel schiet.


© bert deben
Antwerpen, donderdag 3 juni 2010

Gedicht won de 2de plaats in de sonnettenwedstrijd van online uitgeverij aquaZZ, november 2010 en verschenen in de verzamelbundel ZZonnettenhof (mijn sonnet mocht ook de titel voor de bundel inspireren), een bloemlezing uit de inzendingen voor de wedstrijd.


10 januari 2011: 
dit is mijn allereerste bijdrage op mijn nieuwe blog 'Leven in Poëzie'
na een jaartje zoeken na het ophouden van het Volkskrant-Blog!
(alle oudere gedichten hieronder werden met terugwerkende kracht geplaatst of verplaatst vanwege een relevantie met de datum waarop ze nu staan)

13 opmerkingen:

  1. Mag ik dan de eerste reactie?
    Goedemorgen lieve Bert. Goed idee, je exen planten.
    Tellen die uit mijn kleutertijd ook mee?


    kuszz met complimenten voor het zzonnet.

    Dianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Dianne,
    De allereerste reactie en dan van iemand die mij zo dierbaar is en zelf zulke mooie gedichten schrijft ! Welkom in mijn nieuwe webje ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De één heeft groene vingers, de ander een groene pen. Heel origineel tuinontwerp, Bert.
    Ik blijf je ook hier graag volgen.

    Een groet,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bert je hebt er een mooi b log van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ron en Martin, alvast leuk ook jullie hier terug te mogen verwelkomen !
    Ik probeer alvast dag per dag het nieuwe blog op te bouwen met in eerste plaats werk waar ik prijzen mee won of genomineerd werd - meer een website, als presentatieblaadje voor de dichter.
    Misschien niet eens zo slecht, een nieuwe start na het wegvallen van het VK-blog ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet dat maar eens doen met mijn vergeefse liefdes :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooi, maar mijn exen heb ik liever niet in mijn tuin, eerder in een vergeetput ;-)

    BeantwoordenVerwijderen