donderdag 22 mei 2008

Ik ben vannacht jouw toevluchtsoord



Ik ben vannacht jouw toevluchtsoord
waarin bestaan valt te verdragen
ik ben geen antwoord, stel geen vragen
ik ben slechts warmte die bekoort

zo naakt zijn wij en ongestoord
tussen het hunkeren en jagen
wat warmte in te koude dagen
en dichter, bij elk verzwegen woord

we voelen dat het toch bestaat
geborgenheid, ons veilig weten
het leven, dat eventjes vertraagt
maar daarna koud weer verdergaat

want straks zijn wij elkaar vergeten,
ik heb niet eens jouw naam gevraagd.


© bert deben
Antwerpen, dinsdag 6 maart 2007


3de prijs Selexyz & Scheltema Almere Poëzieprijs 2008
 
22 mei 2008 werd ik, voor een vierde keer reeds, genomineerd voor de Almere poëzieprijs.  Het jaar voorheen won ik er nog de publieksprijs met 'Gedicht voor C.', dit jaar mocht ik de 3de prijs categorie volwassenen delen met Max Lerou - op zich al aangenaam om met zo'n brok natuurtalent even samen het podium te delen (vorig jaar won hij er nog de podiumprijs).


uit het juryrapport :
’Ik ben vannacht jouw toevluchtsoord' beschrijft in mooie zinnen de one night stand.  Het gedicht toont in de eerste drie strofen een zekere geborgenheid, om daarna met een mooie uitsmijter te komen in de laatste twee zinnen, die het beeld doen kantelen en het gedicht ook een tikkeltje weemoedig maken.

Zelf opende ik mijn voordracht van het gedicht met :
'Ik schrijf ondertussen al zo'n 25 jaar mijn leven neer in gedichten.  Vele van die gedichten gaan over de liefde - gelukkig maar - vele ook over de vrije liefde, sommige heel warm, sommige ook koud.  Wat de anonieme liefde betreft, ligt deze sonnet waarschijnlijk nog het dichtste bij de waarheid: niet helemaal warm, niet helemaal koud, maar ergens daar tussen in.'

Voor al de genomineerden was er trouwens nog een leuke attentie : een kussensloop met daarop hun gedicht geprint.  In mijn geval is dat dan wel een extra geestig idee : een kussensloop met een gedicht van mezelf, over een one night stand die koud eindigt ... Of : hoe druk je subtiel iemand meteen met de neus op de feiten ... ;-)


werd mee opgenomen in mijn bundel 'Na het vrijen steek ik een gedicht op'
14.02.2017 werd het mee geselecteerd om een vergankelijke plaats te krijgen
op straat tijdens een Valentijnsactie te Groningen
onderdeel van 3 themagedichten rond 'Blind date', waarmee ik 24 nov. 2018
winnaar werd van 'Dichter uit de Schaduw' 
.

29 opmerkingen:

  1. 25 Jaar al aan het dichten. Dat is reeds een kwart eeuw. Dan moet je wel al ontzettend veel hebben geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Even vliegen op de vleugels van de tederheid' ... -Wordgasm-

    Je gedicht raakte mij, zo tastbaar warm, druppel!

    Proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ zelfstandige : inderdaad, toch al rond de 2000, maar kwalitatief tellen de eerste tien jaren amper mee (zelfs niet wat toen gepubliceerd werd ...) - een aantal dingen springen er echt wel uit natuurlijk, ook nu is alles niet even sterk ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ JUMP!4ART : qua egostreling springt jouw compliment er anders ook wel uit ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi gedicht, zeer!
    een textielstift is misschien een idee, voor de namen achterop het kussensloop :-)))

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Integer, Bert. Terechte nominatie en prijs, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Dianne : ... ;-)

    @ ingrid : met dank voor het compliment en het langskomen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zou zomaar een hype kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik wist niet dat je een one night stand zo mooi en tegelijk zo treffend kon beschrijven
    een pracht gedicht!

    Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dichtbij van elkaar gescheiden..
    Een warm moment met
    een eenzaam einde (voor mij dan)

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo vluchtig een one night stand, zo blijvend jouw woorden in deze.
    Mooie dag morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Opnieuw mooi gevonden.Ik hou van jouw gedichten en ben verrast dat ik vaak, bijna, hetzelfde ervaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Blijf bij mijn opmerking van toen x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig gedicht , gebeurt wel heel vaak , zo is het leven

    BeantwoordenVerwijderen
  15. One night stand .. blijft me bij ,, in deze koude dagen. ..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ween om bloemen

    Ik ween om bloemen in de knop gebroken
    En vóór de uchtend van haar bloei vergaan,
    Ik ween om liefde die niet is ontloken,
    En om mijn harte dat niet werd verstaan.

    Gij kwaamt, en 'k wist -- gij zijt weer heengegaan...
    Ik heb het nauw gezien, geen woord gesproken:
    Ik zat weer roerloos nà die korte waan
    In de eeuwge schaduw van mijn smart gedoken:

    Zo als een vogel in de stille nacht
    Op ééns ontwaakt, omdat de hemel gloeit,
    En denkt, 't is dag, en heft het kopje en fluit,

    Maar eer 't zijn vaakrige oogjes gans ontsluit,
    Is het weer donker, en slechts droevig vloeit
    Door 't sluimerend geblaarte een zwakke klacht.

    Willem Kloos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Er valt zoveel in te lezen.
    Iets wat me opviel is dat ik na het weer te lezen in eerste instantie dacht dat ik gelezen had:
    'jij bent vannacht mijn toevluchtsoord' etc. Dus alle jij's worden ik en alle iks worden jij in de eerste strofe.
    Dat staat er natuurlijk niet (maar misschien ook wel).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou zomaar kunnen, die omkering, al zou het dan een eerder 'verwijtend' gedicht worden qua sfeer, terwijl ik het nu volledig bij mezelf leg ...

      Verwijderen
  18. Prachtig…deze kwam binnen bij mij
    Het gedicht hoeft niet uitsluitend gelieerd te worden aan een one night stand

    Mij raakte het gevoel van diepe eenzaamheid


    Assyke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mooi, dat je het ook anders kan lezen
      en ja, de eenzaamheid zit er zeker in ...

      Verwijderen
  19. Prachtig gedicht .. one night stand … gebeurd meermaals .. ik zit in gedachten verzonken ..
    zo herkenbaar !
    Je blijft me verbazen ! Altijd zo mooi ❤️

    BeantwoordenVerwijderen