zaterdag 12 mei 2012

De stemmen zwijgen in mijn hoofd

..


De stemmen zwijgen in mijn hoofd
ze zijn er nog, maar ze zijn stil
omdat de dokter zegt dat ik het wil
heeft hij ze allemaal verdoofd

in ’t labyrint van mijn gedachten
is het nog nooit zo stil geweest
ik spreek hen aan, verken bedeesd
of ze nu slapen of slechts wachten

van elke zin en klank beroofd
alsof ze hun bestaan vergaten
door enkel maar die ene pil
zoals de dokter had beloofd

hier zit ik dan, compleet verlaten
het leven in mijn hoofd staat stil. 

 
© bert deben
Antwerpen, o8 mei 2012
.
Afbeelding: 'Empty Head #9 (Visionairy)' van Lynne-Rachel Altman

22 opmerkingen:

  1. een sombere leegte. en hoe het dan weer vult? het effect is raak getypeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hopla, weg met die pilletjes! Maar eerst uitrusten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi zo'n stil leven

    gr hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is de eerste stap. Een heel leven aan de pillen valt toch ook niet aan te raden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe je die moeilijke dingen altijd weer treffend kan beschrijven... respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en strakjes lekker stil zonder pil
    prachtig hoofd!
    mooi verwoord

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En ze hebben zoveel te vertellen...
    Maar wie ben ik?
    De dokter zegt hapslik...
    Het is niet zo kwaad
    Maar wat zegt de echte heelmeester:
    de homeopaat?

    Mooi verwoord
    en indrukwekkende afbeelding...

    En je leeft nog zo....amazing...♫ ♫.....

    ♥ ~ ♥ ~

    BeantwoordenVerwijderen
  8. stemmen in je hoofd kunnen ook angstig maken èn dàn is een pilletje een Godsgeschenk...tot de dood er op volgt `normaal`functioneren. Dit overkomt m`n zus nu al 10 jaar. Fijn dat er pillen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil geen pillen, had ik gelijk gezegd.
    We kunnen je pillen geven, dat is beter, was het eerste dat gezegd werd. En het volgende consult weer.

    Ik werd onzeker en zocht op het internet en wilde ze daarna des te meer niet. Ik slik me al bijna wezenloos voor andere kwalen. Van die pillen weet ik al niet wat ze psychisch met me doen. Dat ze de 'echte' pijn verzachten merk ik als ik ze eens vergeet.

    Ik wilde snappen wat er met me gebeurde en kreeg een aardige man die me iedere twee weken een half uurtje, inclusief binnen komen, nieuwe afspraak en vertrek sprak. Dat was te weinig. Ik ben een zoeker en wil zaken bloot leggen. Niet alleen in de grote boze mensen wereld, maar ook in mezelf had ik besloten. De waarschuwingen dat dit in dee tijd te duur is, had ik blijkbaar gemist.

    Het verbaasde me: het vanzelfsprekende van medicijnverstrekking en het onbetaalbare van echt in gesprek naar een oplossing zoeken.

    Overigens kan ik me goed voorstellen dat mensen er wel baat bij een pil hebben. Als het spook echt toeslaat dan is het sterker dan jij (of net nog en met veel kunst-en-vliegwerk te beheersen, zoals bij mij).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Met dank aan iedereen voor de aanvullingen op het onderwerp. Ik denk dat het vooral voor iedereen heel persoonlijk is wat en hoeveel, maar spijtig genoeg kan je ook pas achteraf weten wat het exacte effect is, positief of negatief ...

    Maar wat Martin hier aanklaagt, viel ook mij heel erg op: hoe vanzelfsprekend (en goedkoop) voor vele artsen het voorschrijven van medicijnen is en hoe bijna onbetaalbaar psychologische hulp in de vorm van diepgaande gesprekken, die zoeken naar de oorzaak en hoe die op langdurige basis aan te pakken.
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waarom diep graven als eea genetisch is? Een pil verandert je Zijn niet en nooit. Even de scherpe kantjes er af. Daarna 'zelfcalibratie', danwel intussen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. àls het genetisch is, maar meestal is het dat niet ... en de pillen veranderen je wel degelijk en langdurig, zowel fysiek als mentaal en niet altijd op een deugddoende manier of ten goede (kan ik meer dan een jaar later - voor mezelf toch - bevestigen ...)

      een aantal iets langere gesprekken met een dokteres (2de opinie), met heel wat meer geduld en inzicht, verschaften mij veel meer zicht op wat er mis was (voor zover ik dat al zelf niet door had) en hielpen mij, samen met een lange en nodige rustperiode, de juiste beslissingen nemen.

      De pillen hebben me enkel versuft en nog meer verzwakt en werkten meer dan een jaar onaangenaam na in mijn systeem ...

      Verwijderen
    2. Ik ben vandaag wederom dankbaar voor je openheid Bert. En ben het volledig eens met wat je hier schrijft.

      Verwijderen
  12. ontroerend en raak geschreven.....mooi ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bijzonder mooi en raak beschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bij benadering beschreef een héel erg geliefde mens mij haar "oplossing" eens...........

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Soms zijn de stemmen teveel.....verkeerde chemie in het hoofd.....bestrijden met chemie..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Alles wat ik nu zou zeggen komt als mosterd na de maaltijd. Dus: Sterk verwoord en, misschien alsnog, weg met de pillen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of op z'n minst een veel bedachtzamer gebruik van anti-depressiva voorschrijven en/of opdringen ... ;-)

      Verwijderen