maandag 31 oktober 2011

1ste prijs - 2e Hillegomse poëziewedstrijd - okt. 2011




Uitstap


Er stond een uitstap op het plan
uniek bezoek aan oude stenen
reeds half vergaan en half verdwenen
attractie noemt men zoiets dan

men kan op zulke plaatsen leren
dat alles na een tijd vergaat
een rijk, een grens, een stad, een staat
tot stof zal alles wederkeren

een beetje ernst een halve dag
en een tapijtenweverij
met extra korting per toerist
als stof dat ik omschrijven mag

het bracht mij vast wat wijsheid bij
als ik de bus niet had gemist.



© bert deben
Kuşadasi, hotel Sürmeli, Turkije 12 september 2006.  
Geschreven liggend aan het zwembad, op een moment dat ik op uitstap in Efesi had moeten zijn … ;-)

1ste prijs - 2e Hillegomse poëziewedstrijd, 30 oktober 2011.

Na een aangename en zeer afwisselende cultuurnamiddag in het prachtige gebouw van de Kulturele Raad te Hillegom, mocht ik de 1ste prijs (de wel heel mooie glazen trofee, zie foto) in ontvangst nemen voor de 2de Hillegomse Poëziewedstrijd, voor bovenstaand gedicht. 

Het thema van de wedstrijd was ‘Op Reis’ en onder die naam verscheen ook een bundel met 65 gedichten, uitgekozen uit de 328 inzendingen (waarvan ongeveer 1/3de uit Vlaanderen).  Buiten mijn winnend gedicht werden ook nog 2 andere gedichten van mij hierin opgenomen: ‘Birkenau’ en ‘Amsterdam, op een zaterdag’.

foto met Bennie Sieverink (Hengelo), die samen met Gui Nijs (Tienen) gedeeld 3de werd in deze wedstrijd. 
Michelle Brouwer (Zwolle) behaalde de 2de prijs.

Prijsuitreiking en voordracht kan men bekijken op:

 

24 opmerkingen:

  1. een mooi gedicht, en een mooie prestatie.
    proficiat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha leuke wending
    en zoals gewoonlijk weer licht en speels
    gefelicivlaamst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Bert!
    Het draagt dan ook alle ingredienten
    in zich die prijzenswaardig zijn...

    Ja prachttrofee!

    Hieperdepiep!

    Liefs van Annet~)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig, Bert. De eerste plek is een fijne plek.
    En wat een gedicht, waarin stof neerdwarrelt in meerdere betekenissen.

    De trofee doet mij watertanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn gelukwensen Bert en het gedicht spreekt mij wel aan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd Bert met deze prijs. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gefeliciteerd Bert! Ben ook een beetje trots dat ik er wel kijk op had...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk gedicht. Terechte winnaar. Draag je dit aanstaande zondag ook voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte onze gelukwensen.
    Men zegt : "dat de beste mag winnen"
    en hier is dit zo.
    Proficiat. Mooi. Tot weldra.
    J.P. en Ann.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou ja zeg, een beetje de draak steken met historische uitstapjes en daar dan ook nog een prijs voor krijgen. (-;

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd Bert.
    Heel gaaf voor jou, en.. uiteraard weer een mooi gedicht van jou hand.

    Keep on writing as you do, Arnout

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met warme dank voor alle felicitaties hier (en elders ...) - de dichter voelt zich vereerd met zoveel lovende woorden ... :-)

    @ Johan : normaal zit dit gedicht niet mee in de (voorheen reeds vastgelegde) voordracht - het zal deels mijn vast podiumwerk zijn (over de liefde en het leven ... ;-)) en in het 2de deel een sprookje in de vorm van een sonnettencyclus, die ik voor de eerste keer live zal brengen. Alvast tot zondag hoop ik ...
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Van harte proficiat.
    Je winnende gedicht is er een naar mijn hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Van harte gefeliciteerd met je eerste prijs!
    Was afgelopen zondag zelf ook in Hillegom (een gedicht van mij staat in de bundel).
    Inderdaad mooi gebouw, dito zaal en leuk programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Van harte gefeliciteerd, Bert....
    Fijn dat zo'n talent zo wordt erkend!
    Lieve groet van hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. goeie zaak
    jammer dat ik niet eerder hiervan op de hoogte was

    BeantwoordenVerwijderen
  17. met graagte gelezen en wat een leuk einde!
    en nadien ook nog met plezier naar geluisterd...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een gedicht dat altijd leuk blijft.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen