maandag 5 juni 2023

Spiegelbeeld

.
.
Spiegelbeeld

Ik kijk, als in een spiegel, naar de dichter
naar wie hij met de jaren is geworden
na klappen krijgen, springen over horden
vallen, bloeden, opstaan, en steeds gerichter

toch weer doorgaan, en telkens weer beschrijven
hoe het voelde en wat het deed met hem
verzachtend, als was het met een fluisterstem
opdat het bij de lezer zou beklijven

na jaren schrijven lacht hij, want hij weet
dat al dat ongelukkig zijn en leed
hem niet gebroken heeft en niet verdeeld
maar hem bij nader inzicht kon verrijken

tot iemand waar ik nu naar op kan kijken
hij glimlacht als ik kijk naar zijn spiegelbeeld.


© bert deben
Antwerpen, 10 hoog, woensdag 3 mei 2023.

N.a.v. de schrijfopdracht van schrijversgezelschap Apropos 
met als juni-thema: ‘spiegel’.

14 opmerkingen:

  1. Prachtig gedicht, weer een van je parels!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iemand ! Terecht naar opkijken !
    Er gebeuren echt wel wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De dichter kijkt en ziet dat het goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel sterk Bert. een prachtig voorbeeld van hoe het in een mensenleven kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie reflectie op jezelf als dichter en als mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sheila Kloppert7 juni 2023 om 11:41

    Een prachtige reis
    Gelouterd en wijs
    De jaren verstreken
    Windstreken bekeken
    Alle hoeken bezien en
    vanuit ieder oogpunt gezien
    De aarde is rond
    Er is avondrood en morgenstond
    Er is de spiegel en ik
    En ik ...ben blij met iedere
    kijk en ieder ogenblik
    Van haver tot gort
    ken ik mijzelf in ieder zicht
    Wat ben ik blij met het
    spiegelbeeld van mijn eigen
    gezicht
    💞
    Sheila Kloppert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch hoe je het kan verwoorden Bert, echt knap ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een prachtig, waarheidsgetrouw gedicht. De dichter kijkt naar zichzelf als in een spiegel en brengt verslag uit over de voorbije jaren. Na veel vallen en opstaan leert hij met zichzelf te leven als een verrijkte mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een heel mooi gedicht en spreekt nog meer tot mij (misschien ons) na alles wat je over jezelf deelde in de afgelopen bijeenkomst. Heel bijzonder ook hoe je het zowel in de hij als in de ik-vorm schrijft en het toch allemaal over jou gaat. Ik moet het nog wel een paar keer lezen om goed door te krijgen hoe je dat nu precies deed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een passend gedicht nu, Spiegelbeeld.
    Je hebt veel doorstaan maar bent er toch goed uitgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een parel van een gedicht !
    Het spiegelbeeld zo betoverend!
    Proficiat Bert !
    Zo uniek geschreven !
    👍🎵🎵🎵🌞😍

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig Bert kippevel gevoel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat prachtig weer, je gedicht en de foto’s.
    xxx
    Gré

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, je mag trots zijn op jezelf !

    BeantwoordenVerwijderen