zondag 15 april 2012

Burn-out

.



Burn-out

Behoorlijk mistig in mijn hoofd
ik slaap terwijl ik wakker ben
bevind me in een staat van zen
al is die zen dan uitgedoofd

een uier die werd uitgemolken
een leeggelopen luchtballon
ik heb nog wel besef van zon
maar zie alleen de grijze wolken

een brand ben ik, maar uitgeblust
de laatste vonk al lang vergaan
ik smeul nog slechts een beetje na
maar ook dat smeulen snakt naar rust

ik wankel als ik op moet staan 
ik wankel als ik slapen ga.


© bert deben
Antwerpen, vrijdag 13 april 2012, onder invloed van Mirtazapine EG®
Burn-out dagboek, sonnet 1.


.

22 opmerkingen:

  1. Dat is dus echt uncomfortably numb... Ik hoop voor jou dat het na een tijd mag omslaan naar een prettiger gevoel met vooral ook wat meer energie. Knap dat je het met deze medicatie in je lijf zo raak en treffend mooi onder woorden weet te brengen!

    Veel liefs!
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U verwoordt precies mijn gevoelens heer Deben:)

    Zou het voorjaarsmoeheid zijn?

    En desalniettemin toch zo'n schoon sonnet gebaard ♥

    (alweer een net):)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi herkenbaar vers; laat maar voorbij trekken dat grijs, niet opslurpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezien je productiviteit is de burn-out waarschijnlijk niet zo heel ernstig. Gelukkig maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met dank voor de reacties

    @ zelfstandige: die productiviteit laat zich momenteel alleen maar gelden op poëtisch gebied, therapeutisch zullen we maar zeggen ...
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig...
    omdat je het zo hebt opgeschreven dat je denkt: ja...zo voelt het...

    ik ken de mirtazapine niet
    maar wil je toch vragen er voorzichtig mee te zijn
    en dan heb ik het met name over de tijdsduur

    het spijt me te lezen dat je niet lekker in je vel zit
    blijf alsjeblieft gedichten schrijven, dat helpt namelijk echt en het kan geen kwaasd...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dank je hartenziel - de kuur gebeurt onder strenge controle van mijn arts en is in de eerste plaats bedoeld als slaapkuur, om eerst fysiek al terug helemaal op kracht te komen ...
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verzorg je goed, Bert, en laat je alleszins door niemand overhalen om iets anders te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het kan jaren duren als je te eigenwijs bent en teveel wild. Beetje ervaring heb ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach hoe herkenbaar!
    Ik ken het gevoel echter zonder Mirtazapine EG®.
    ...en als je denkt dat je 'er' weer bent dan struikel je en kun je opnieuw beginnen. Verlies de humor niet, sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap hoe jij je gevoelens kan beschrijven.
    Jammer genoeg ook voor mij herkenbaar.
    Ik wens je alvast veel zonneschijn en beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank ... voor jou ook, vooral veel rusten en heel langzaam terug komen - het proces versnellen, hoe graag je dat ook zou willen, lukt niet ...

      Verwijderen
  12. Een uitje naar een Roemeense Bruiloft j.l. weekeind deed mij meer dan Mirtazapine EG®- wat dat dan ook zijn mag Bert :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. he Jan,

      deugddoend zo'n uitje - maar het is pas als je van zulke dingen niet meer kan genieten of ontspannen, dat je begint te beseffen dat er iets ernstig mis is ... Mirtazapine was daar in elk geval ook geen oplossing voor, alleen maar een gemakzuchtige oplossing van een dokter die de tijd niet neemt om echt te luisteren naar een patiënt ...

      Verwijderen
  13. zo was het helemaal, gelukkig al even verleden tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met liefde verwoord. Dat was mooi, toen; is mooi, nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als je er middenin zit lijkt het me zo uitzichtloos, heel aangrijpend om lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey Bert, mag ik jouw gedicht gebruiken voor enkele cliënten die ik heb met burnout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Elke,
      tuurlijk mag dat - ik vind het een mooie gedachte dat het anderen zou kunnen helpen in hun proces van herkenning en verwerking ...
      xx

      Verwijderen