zondag 9 januari 2022

Schaduwbeeld


.
SCHADUWBEELD
 
Ik ben jouw schaduwbeeld 
kruipend naast je, altijd bij je 
een onbeduidend grauw op vloer 
en muren meebewegend silhouet 

daar waar jij aandacht steelt
de ogen zijn op jou gericht
jouw aangezicht, jouw vragend lijf
terwijl ik slechts naast jou verblijf

als duisternis, als slepende getuigenis
van wie jij bent, van wat jij doet
van waar jij gaat, van elke hand
van elke daad ben ik de achterkant

zo wijs ik samen mensen af
en kijk ik mee minachtend neer
op zij die slechts een schaduw zijn
en wie jij klein en nietig vindt

op al wie jij dan nooit bemint
en mogelijk nooit respecteert
en wie ben ik en wie ben jij
en wie van ons onteert er wie

terwijl je, geilend op je eigen vlees 
in eenzaamheid jezelf betast
ben ik de schaduw van gemis
zolang er licht schijnt blijf ik bij je.


© bert deben
Antwerpen, 11 augustus 2001, herwerkt 9 januari 2022.


1 opmerking: