maandag 24 januari 2022

De kern van alle dingen - Felix Timmermans

.
.

De kern van alle dingen 
is stil en eindeloos. 
Alleen de dingen zingen. 
Ons lied is kort en broos. 
 
 
En donker zingt mijn bloed, 
van heimwee zwaar doorwogen. 
Ik zeil langs regenbogen 
Gods stilte tegemoet. 
 
Met U zijn er geen verten meer 
en alles is nabij. 
Des levens aanvang glinstert weer, 
geen gisteren en geen morgen meer,  
geen tijd meer en geen uren,
geen grenzen en geen muren;
en alle angst voorbij,
verlost van schaduw en van schijn,
wordt pijn en smart tot vreugd verheven!  
 
 
Hoe kan het zoo eenvoudig zijn!
Hoe kan het leven Hemel zijn,
met U, o kern van alle leven! 
  
 
Ik weet het niet, ik vind geen naam,
ik krijg het met geen woorden saam
wat er nu omgaat in mijn ziele.
Is het soms blijdschap? Is ‘t verdriet?
Of allebei? En ook weer niet …
Ik kan slechts zwijgend knielen.


Felix Timmermans  
(Lier, 5 juli 1886 - 24 januari1947)  
uit: Adagio, P.N. Van Kampen & Zoon  
n.a.v. de sterfdag van Felix Timmermans, 75 jaar geleden

2 opmerkingen:

  1. Het zal met leeftijd te maken hebben. Of misschien, ik weet niet. Ik denk de laatste tijd best veel over het geloof, wat geschreven staat, wat niet, hoe het te interpreteren. De kern. Herkenbaar. Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen