zaterdag 1 januari 2022

Populairste berichten 2021




1. Winnaar Simon Michaël Coninckx-prijs met 'Hemelvaart' – een mooi dichterlijk begin van het jaar met een prijs. Dat het een (licht herwerkt) ouder gedicht betreft past in het kader van het in 2021 grotendeels digitaal verwerken van mijn ouder archief.

2. Behoorlijk - Fiducia Caro | VFG – een ludiek gedicht op een mooi welkomstcadeau dat ik kreeg n.a.v. mijn nieuw vrijwilligerswerk voor het VFG (dat vanaf 1.1.2022 ‘Dito’ zal heten) als begeleider voor mensen met een beperking.

3. De juf zegt dat ik vouten schreif – Een grappig gedicht dat ik eigenlijk schreef voor een Sinterklaaswedstijd van Taalvoutjes.nl. Een leuke extra is dat het leidde tot een publicatie in een in 2022 te verschijnen bundel met schoolgedichten!

4. Ze danst, ze zingt – een opigedicht voor Frances, die even de show stal op een podium waar later een ingetoomde gay Pride zou plaatsvinden, ze weet nu al hoe ze een publiek moet bespelen :-) 

5. Nominatie Maerlant Poëzieprijs voor 'Er was een brug' – persoonlijk vind ik dit het sterkste gedicht dat ik dit jaar schreef, ik was dan ook heel blij met de nominatie.

6. Ik heb vandaag zijn hand gevraagd – als grap geschreven voor Valentijn, de titel lokte alvast heel wat op het verkeerde been gezette lezers :-) 

7. Op een dag zal ik er niet meer zijn – ook uit het archief en 1 van de meer dan 100 oudere gedichten die ik voor een stukje herwerkte en op het blog plaatste, meestal met terugwerkende kracht geplaatst op datum dat ik het origineel schreef en blijkbaar was 1995 een heel sterk jaar wat dat betreft.

8. Ik zocht in jou hoe klein ik was – ook uit een vruchtbare periode in mijn archief (2000) en één van mijn meer expliciete dagboekgedichten. Goed voor een publicatie (samen met 11 andere gedichten van mij!) in de bundel 'Vertalersweelde, Giorgio Baffo e.a.' van de Stichting Spleen A'dam

9. Een mes in de rug – geschreven uit frustratie n.a.v. de schoftige manier waarop ik werd ontslagen eind 2019. Toegegeven, uiteindelijk ben ik er blij om en werd mijn leven er een stuk interessanter en aangenamer door, vooral doordat het mij de kans gaf een mooiere invulling te geven aan de vrijgekomen tijd.

10. Paleisjes voelen – een magisch-realistisch sprookje om een minder magisch jaar af te sluiten en vooral hopend op een mooier 2022 voor heel de wereld.

(klik op de titel van het gedicht om het te lezen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten