donderdag 19 maart 2009

Vader vangt weer duiven in de tuin

.

 
Vader vangt weer duiven in de tuin
en rijdt langs velden hazen aan
verblind als zij te wachten staan
op boter, kruiden en ajuin
 
gestoofd zijn zij het best met bier
en af en toe met achterdocht
omdat het niet van moeder mocht
vertelt hij zachtjes met plezier
 
maar vroeger toen het oorlog was
en hij de oudste van drie wezen
was hij in stropen zeer bedreven
 
terwijl hij peuzelt van ’t karkas
kan ik in vaders ogen lezen
hoe hij het weer zit te beleven.
 
© bert deben
Antwerpen, donderdag 24 april 2008, ode aan vader 
voor vaderkesdag.
.

21 opmerkingen:

  1. ja mooi, de waardering in andere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zie het zo voor me
    mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tikfout. Ik wilde zeggen: sommige kwaliteiten komen in tijden van nood goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt zo lief: vaderkesdag...

    Waar joeg mijn vader op?
    Op rollen King geloof ik...:)

    Mooi die gelijkenis met je vader Bert...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je vader komt goed uit bij al die tegeltjes -
    ik herinner me vervlogen tijden met zulke tegeltjes, ademloos luisterend naar verhalen van buurmannen aan de keukentafel, de oorlog en landweggetjes:
    's nachts zien alle katjes grauw en een gestroopte kat is net een gestroopt konijn -
    weer genoten van je

    BeantwoordenVerwijderen
  6. net of ik nu, een heel klein beetje, je vader ken en konijn proef.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je lijkt zo op hem dat ik begin te vrezen dat je 's avonds als het donker is met sterke lampen en een beetje gas - net niet te hard - een haasje vangt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. harde oorlogstijden...
    mooie ode!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zijn heldere - en een beetje ondeugende - blik verklapt veel... Mooi verwoord, Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi gedicht...ode aan de vader liefde

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige, ontroerende ode aan je vader.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jouw ode aan hem in jouw gedicht is zoooo intens warm, lief en speels... ❤️❤️
    Heb je die speelsheid en ondeugendheid soms van hem meegekregen? Als dat zo is, Bert, wil ik graag je vader daarvoor alleen al danken!
    Wat een prachtgeschenk, en hoeveel mensen maak jij elke keer weer blij daarmee...
    ���
    Lieva

    BeantwoordenVerwijderen