dinsdag 4 juli 2023

Ik heb heel vaak eenzelfde droom



Ik heb heel vaak eenzelfde droom
een ouder huis, waarin verborgen
een kamer ligt waarin ik woon
ver weg van grote zorgen

onverwacht belt iemand aan
licht verbaasd ga ik dan kijken
om buiten niemand te zien staan
zo ver het oog kan reiken

ik voel, als ik de deur weer sluit
dat in het huis iets staart naar mij
en daarna gaan de lichten uit
wat ik niet zie komt dichterbij

ik vlucht doorheen de duisternis
maar blijf door gangen dwalen
en vind niet waar mijn kamer is
dan voel ik dat iets voor me staat

een entiteit, een duister kwaad
dat mij moet komen halen.


© bert deben

Vogelwaarde, dinsdag 26 mei 2020 – juni 2023 afgewerkt
n.a.v. de schrijfopdracht van schrijversgezelschap Apropos
met als juli-thema: ‘droom’.
 
 

Pavel G. Chesnokov - To Thee We Sing

12 opmerkingen:

  1. Zo bang voor de dood, dat je je verstopt in schijnveiligheid.
    Op het moment dat je een vleugje leven(digheid)/avontuur toe laat krijg je het spaans benauwd.

    Die Leiden des jungen Werthers…

    Assyke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'schijnveiligheid' vind ik wel een mooi woord - al was (of ben) ik niet echt bang voor de dood, misschien wel integendeel ;-)

      Verwijderen
  2. Ik zeg maar wat hahaha

    Nachtmerries zijn naar…ik had ze als kind en jongere bijna elke nacht

    Groetjes van Assyke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zou toch wel straf zijn als magere Hein speciaal voor jou alleen op bezoek komt om te zien of het al tijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel een interessante droom, die je op vele manieren kunt interpreteren Bert. Als kind droomde ik veel. Er waren enge dromen bij, en over de oorlog. Thuis werd er nooit over de oorlog gesproken. Het blijft een raadsel, maar als je ook maar iets spiritualiteit bezit, dan kom je er uit.😘

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verlatingsangst... is het ergst bij kinderen...en zelfs bij volwassenen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de periode dat ik die dromen had was ik altijd wel met iemand samen waar ik eigenlijk door verlaten wilde worden ... Het zou dan eerder angt om zelf iemand te (moeten) verlaten kunnen zijn.

      Verwijderen
  6. Een duidelijk in beeld gebrachte beschrijving in dichtvorm van een nachtmerrie.
    Het zal best wel symbool staan voor iets, maar heb me daar nooit in verdiept. Het zou je bang maken om zelf te dromen.
    Dromen zijn altijd visueel en dat maakt het mogelijk om ze inderdaad goed te beschrijven ebn misschien zelfs in beeld te brengen. daarom roept het ook direct herkenbare beelden op.
    Griezelfilms, horror, kijken onder het bed voor je gaat slapen, vreemde onverklaarbare geluiden in het donker, de wind om het huis, ..
    Oer-angsten die mensen toch hebben, want ondanks dat we boven op de voedselketen staan, zijn er altijd soortgenoten die het op ons gemunt hebben, bij leven of (nog erger) als geest.

    PdB

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het huis, dat ben jezelf. Die kamer bestaat echt. Je kan ze terugvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik die kamer al een aantal jaren geleden hervonden heb en ook meer heb leren koesteren ....

      Verwijderen
  8. In de meeste dromen verdwaal
    in grote steden en verlies ik het contact met gezellen. Dat moest ik u vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een zeer mooi, maar angstaanjagend gedicht. Heel naar als je telkens weer zoiets droomt. Waar ben jij in het echt bang voor? Om overal alleen voor te staan? Misschien een overblijfsel uit je kindertijd?

    BeantwoordenVerwijderen