vrijdag 16 juni 2023

Leven na de dood



 Het Huis


Er tekent zich een plant af
op de muur
en de luchter licht
sinds gisteren weer op

voorheen hing er maanden stilte
een grijs verleden
waaruit ze weigerde weg te gaan

er moesten kleinkinderen komen
warme kersten 
zomers met een plonsbad in de tuin

nu schijnt er licht doorheen de kamers
en blijkt er leven na de dood te zijn.


© bert deben
Antwerpen, vrijdag 01 augustus 2008,
vanwege nieuwe achterburen.
Werd aug. 2008 al een keer op het Volkskrant-blog geplaatst.


6 opmerkingen:

  1. Bij het terug vinden van dit gedicht in mijn archief vond ik ook de reacties terug die men er onder geplaatst had toen het al een keer op het Volkskrantblog verscheen in aug. 2008. Ik plaats deze hier graag even (nostalgisch) terug:

    coby / 02-08-2008 16:00
    Een gedicht waar ik bij wijze van spreken door allerlei kamers van Het Huis ga, omdat ik door allerlei gedachten en gevoelens heen ga bij het lezen. Je slotzinnen raken. Wezenlijk.
    hartelijke groet, Coby

    Zilver / 02-08-2008 18:50
    Ach wat mooi en vol ruimte om het zelf te vullen, ik droom er in weg en zie een broos leven voor me dat geen afscheid kan/wil nemen en familie die hoopt op een weerzien, al had men nooit gedacht zo ooit te denken.
    Fijne avond!

    Wilma / 02-08-2008 19:48
    Hier staat ook zo'n prachtig monumentaal huis weer in volle glorie te schitteren en doet nu dienst als dokterspraktijk, maar voorheen blies de wind ook door gaten en kieren en had alles ruimte te verweren en te verzakken! Prachtig verwoord!

    eva / 02-08-2008 20:00
    Prachtig is dit.
    Doet mij helemaal denken aan het huis van ouders na hun dood.
    gr eva

    Dianne / 02-08-2008 20:35
    een gedicht om zachtjes in te laten werken...

    annet / 02-08-2008 21:18
    ja, zei zij, het is prachtig....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog steeds adembenemend.... En adem door....

      Verwijderen
  2. En wat zonder warme kersten.
    Ook nog leven na de dood?
    Niet op doorgaan Bert.
    Te complex.
    Maar wel een diepe vraag over
    leven aan de dood.
    Zinnig gedicht. 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sereen…


    En anders ingevuld…



    Assyke

    BeantwoordenVerwijderen