maandag 22 april 2013

of deze trein naar Brussel gaat?


 

IC-trein
. 
Je kan het beter aan een ander vragen
want wat weet ik, die slechts een
onbepaalde tijd op deze aarde woont
en nooit voorheen echt heeft getoond
iets van de mensheid te begrijpen
 
oorlog – zegt men – politiek, het is de mens
zo inherent, het is hun dagelijkse brood
men wordt geboren en gaat dood
maar vecht als was het voor de eeuwigheid
het maakt wie voelt alleen maar ziek
 
ik schrijf het enkel nog maar neer
en wat ik schrijf maakt mij als water in de zee
maar stel jouw vraag alsnog een keer ...
 
of deze trein naar Brussel gaat?
 
ik weet het niet, ik heb het nooit geweten
ik rijd slechts in gedachten mee.
 
 
© bert deben
trein Antwerpen – Brussel, donderdag 5 januari 2012

gepubliceerd in ‘verzamelde gedichten 19de poëzieprijs’ Culturele Centrale Boontje 2013.
.
 

22 opmerkingen:

  1. Er rijden genoeg treinen naar Brussel en grote kans dat daarin wel eens wordt gesproken over politiek en oorlog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. al gebeuren de meeste gesprekken op de trein tegenwoordig via de broekzaktelefoon ... ;-)

      Verwijderen
  2. Ik blijf hevige fan van jouw prachtige gedichten.
    Heerlijk om te lezen.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ik ben dan weer blij dat je telkens komt lezen ... ;-)

      Verwijderen
  3. Een prachtig filosofische woordenfilm! Alle waarlijke grote acteurs zouden smeken om auditie te mogen doen voor een rol en zij die al verleden zijn zouden ervoor terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'het maakt die voelt alleen maar ziek' ... zo herkenbaar
    prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gevoel bekend en
    tsjoek mee op je denkspoor

    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. God wat is dit toch mooi (hartje/hartje)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. ach, als Europa kan heropstaan na 2 wereldoorlogen en als Hiroshima kan heropbloeien na een atoombom, dan zal Brussel die paar aanslagen ook wel overleven zeker - ik blijf er in elk geval zonder enige angst gewoon naartoe treinen, en niet enkel in dichterlijke gedachten ... ;-)

      Verwijderen
  8. Gefascineerd dit gedicht gelezen. De woorden leven voor mij, als medewerker van een groot spoorbedrijf. De vraag hier gesteld krijg ik dagelijks, tientallen malen. De mensen denken te weten wat hun bestemming is, maar weten niet hoe hun reis zal zijn, welke richting ze op moeten. Niemand weet dat, ik ook niet. We reizen, elke dag leven is elke dag een stukje afleggen, met ons lichaam als vervoermiddel. Soms gebruiken we de fiets, de auto, trein of vliegtuig als sneller reismiddel, maar dan nog verplaatsen we ons even snel dan stilstaand op de grond. Ons leven is de reis, ons doel onbekend. En vrijwel dagelijks ontmoeten we mensen die onze reis vergezellen, maar ook mensen die vrijwillig met een enkele reis hun trein nooit willen missen.... Je gedicht stemt tot nadenken en meevoelen. Dank je wel ! Prachtig <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat een mooie, uitvoerige reactie, waarvoor dank - en ja, het leven is een reis en waar het ons naartoe brengt is niet altijd daar waar we naartoe denken of hopen te gaan ...
      Een beetje het idee ook achter mijn gedicht 'De weg':
      http://bertdeben.blogspot.nl/2011/04/ik-zocht-nooit-echt-ik-wou-ontdekken.html

      Verwijderen
  9. De mens wordt geboren en gaat dood de enige zekerheid in het leven.
    De reis ertussen is elke dag een nieuw ervaren.
    Wat een geweldige overpeinzing in dit gedicht.
    Gelezen en herlezen

    BeantwoordenVerwijderen