dinsdag 31 december 2013

Oudejaarsavond


 
Oudejaarsavond
.
Het oorlogt hier een beetje buiten
want elke kleine psychopaat
gooit volop bommen in de straat
om zo het jaartal af te sluiten  

naar auto’s of in vuilnisbakken
of in gesloten brievenbussen
achter mensen of er tussen
die heeft hij zeker goed te pakken  

oudjes krijgen hartstilstanden
dieren liggen zwaar bedrukt
en beven bang voor het gevaar  

en af en toe worden er handen
zwaar verbrand of afgerukt
toch altijd leuk zo’n oudejaar!
 

© bert deben
Vogelwaarde, dinsdag 31 december 2013.
 


26 opmerkingen:

  1. oei, da's fel!
    bij mij valt het nog goed mee, maar ja, ik woon nogal afgelegen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik schreef het vorig jaar op 31 december, waar het overdag al een beetje oorlog leek in Vogelwaarde, toch ook maar een klein plaatsje

    maar in Antwerpen is het pas echt ergerlijk, daar gooien ze de bommetjes echt naar fietsers en onder auto's en tijdens het grote vuurwerk zelfs gewoon tussen de mensen - een reden voor mij om er al jaren niet meer naar toe te gaan ...

    de zogenaamde gasboetes tegen privé vuurwerk zijn dan weer een lachertje - in de buurt waar ik woon komt al jaren geen politie meer na zonsondergang. Net nog met een oudere dame met een hondje staan praten, die had al een paar keer de politie gebeld voor al dat lawaai, dat is al dagen bezig zo, de politie wimpelt dat gewoon af …

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeer raak en spijtig genoeg zeer herkenbaar hier in het Gentse...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rake tekst! Ik hoop op een rustig oudjaar dit jaar en wens jou een goed 2015,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb andere ervaringen in Antwerpen centrum. Hier nooit last van vuurwerk in al die jaren dat ik er woon. Terwijl men in Rotterdam al in oktober begon met knallen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in Antwerpen centrum gelden natuurlijk andere wetten en treedt de politie wel op - daar woont ook een ander publiek - wat dat betreft is er een groot verschil tussen centrum en achterbuurten.

      Verwijderen
    2. ondertussen woon ik niet meer in de Zeilstraat, maar dit komt uit het het nieuws van 1 januari 2017 - blijkbaar is het daar alleen nog maar erger geworden nu:

      “Deze hoek is een doorn in het oog van de bewoners van Antwerpen-Noord”, zegt Wim onomwonden. Hij doelt op de hoek van de Pothoekstraat en de Zeilstraat, in de schaduw van het Stuivenbergziekenhuis. Van Herck woont zelf wat verderop in de buurt. Net als heel wat andere buren mat hij zondag de schade van nieuwjaarsnacht op. “Op het hoekje begonnen tientallen jongeren vuurwerk af te steken”, zegt hij. “Zelfs jochies van zes jaar deden mee. En geen onschuldige knallertjes. De vaders kwamen met dozen en grote vuurpijlen aanzetten. Dat staken ze tussen de rolluiken van een leegstaand pand op de hoek."
      "Het waren precies lanceerplatformen voor raketten, niet normaal”, zegt een andere buurtbewoner …

      Verwijderen
  6. Idiote "traditie" alleen in NL.................
    veel ellende en weinig leut voor de enkele onvolwassen vent....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in België dus ook - en het zijn voornamelijk jongeren ...

      Verwijderen
  7. Vandaag bij de Lidl liet ik een oudere man voorgaan. Hij kocht twee maaltijden, voor vandaag en morgen. Hij zuchtte dat hij blij zou zijn dat het knallen weer over is.

    Ik zei hem dat ik dan ook blij zou zijn als iedereen er weer heelhuids doorheen zou komen…. ik hou me binnen.

    Fijne jaarwisseling!
    Greetz
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel goed. Het kan mij niet hard genoeg zijn: de protesten!

    Dank je wel Bert x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van dat geknal houd ik niet, jouw woorden brengen mij een glimlach. Goede jaarwisseling, Bert. Jullie zitten hoog en droog, heb je een mooi uitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. eigenlijk zit ik momenteel in het door knallen verstoorde anders heel rustige Zeeuws Vlaanderen ... ;-)
      Ook voor jou een prettige jaarwisseling gewenst! xx

      Verwijderen
  10. Dit oorlogje herhaalt zich elk jaar, ondanks de afgerukte ledematen, de losgeslagen ogen, de uitgebroken dieren en de talloze mensen met de schrik om hun hart.
    Mensen zijn hardleers. Blijkbaar hoort dit bij het mens-zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit prachtige gedicht is eveneens tijdloos.Een zeer rake tekst.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het zijn inderdaad psychopaten Bert...Holle vaten.....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het wordt er niet beter op, het nieuws dit jaar (31/12/2018):
    Hulpverleners in actie zijn dit weekeinde op meerdere plekken in Nederland bekogeld met zwaar vuurwerk. In Utrecht, Groningen en Veenendaal waren politiemensen, ambulancemedewerkers en brandweerlui het mikpunt van deze vorm van eindejaarsagressie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. uit het nieuws van oud op nieuw 2022-2023:

    De Nederlandse plastische chirurg Emma Paes zal haar dienst op oudejaarsavond niet snel vergeten: terwijl de wereld buiten feestvierde, stond ze in de operatiekamer een kinderhand te amputeren. Het 11-jarige vuurwerkslachtoffer verloor naast een hand ook een oog. "Waar zijn we mee bezig", vraagt ze zich af.

    Paes is chirurg in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht, op 31 december rond 23 uur stond ze aan de operatietafel boven een 11-jarig vuurwerkslachtoffer. "We hebben alle mogelijke opties bekeken om iets te kunnen herstellen, maar er blijkt niets anders mogelijk dan de hand met al zijn vingers te amputeren. Hij houdt een stomp tot zijn pols over", schrijft ze van zich af in een veel gedeeld bericht op sociale media. "Zijn rechteroog moet door uitgebreid letsel door de oogarts verwijderd worden."

    "Het is klokslag 0.00 uur. Het hele team in de operatiekamer zit geconcentreerd te werken en voelt op zijn manier de pijn en het verdriet van dit jongetje en zijn familie. Wat moeten we nu tegen elkaar zeggen: vrolijk Nieuwjaar? Ik loop terug naar de parkeergarage, het is nog donker maar in de verte licht de hemel op en hoor ik harde knallen. Het lijkt wel oorlog… Kan iemand me uitleggen waar we mee bezig zijn in ons land?"

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Laat de fles maar knallen. En jij knalt het nieuwe jaar weer in met je mooie gedichten, dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is alsof je in mijn hoofd hebt gekeken en elk woord hebt opgeschreven zoals ik het heb gedacht... IK (+ echtgenoot en hond) wonen niet in de stad maar aan de buitenrand, maar al dagenlang wordt er her en der lustig op los geknald, op diverse uren van de namiddag, de avond, tot midden in de nacht. En al enkele dagen moet ik mijn hond kalmerende pillen geven omdat ze angstig is voor al dat geknal... Ik heb ook je gedicht : Nieuwjaar (van 1998) hier liggen, dat eveneens zo treffend geschreven is.... Nu straks nog het geluid erbij van de nieuwjaarsfuif die doorgaat op de Grote Markt tot 3 uur vannacht en het "boenke boenke" geluid dat erbij hoort en meegedragen wordt tot hier bij ons door de wind. Misschien zal je denken dat wij verzuurde mensen zijn die niets kunnen verdragen. Neen, zo is het niet, maar het gezegde : "trop is teveel en teveel is trop" is wel van toepassing. ..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier ook al de hele dag knallen - al is het dit jaar wel minder dan vorige jaren, misschien vanwege het weer, of zou men toch wijzer geworden zijn?

      Verwijderen
  17. Lekker cynisch Bert.
    Knallen jullie maar een goede fles bubbels.
    Tot in het nieuwe jaar. 🙏

    BeantwoordenVerwijderen