donderdag 25 juni 2026

De Raamzeemster



De raamzeemster

Al 2 uur lang zie ik een dame
de ramen zemen in de volle zon
eerst aan de buitenkant, waarna
ze alles keurt, dan langs binnen

ikzelf beschrijf het vanaf mijn balkon
waarna ik ze weer naar buiten zie
gaan en herbeginnen, elk veegje
elk vlekje, elke vingerafdruk

het moet verdwijnen, met een doek
met een spuitbus, met papier
volop zomer, de zon blijft schijnen  
 
al meer dan dertig graden dag vijf
heeft het enig belang dat ik schrijf
vraag ik me af, met zelf vuile ramen?


© bert deben
Antwerpen, 10 Hoog, balkongedicht nr 2 jg 11,
donderdag 25 juni 2026.


3 opmerkingen:

  1. Het hoort bij een leven waar alls binnen glanst, vrij is van stof, keurig in het gelid staat, meubels up-to-date en vaak de voordeur op een dubbel slot.
    Het is maar wat de prioriteit heeft.
    Mijn antwoord op jouw vraag: ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gedicht voor Hyacinth.
    Als ze ook je hersenen af-spoelt
    krijgt dichten best wel zin
    bij meer dan 30 graden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou zelf nog even wachten met ramen zemen totdat het koeler is ...

    BeantwoordenVerwijderen