vrijdag 1 januari 2021

Populairste berichten van 2020



  1. Ik vroeg of je gelukkig was
  2. Puur geluk
  3. Grensgeval
  4. De nieuwe buurvrouw
  5. Ik lijk weer jong en ben tevreden
  6. Ontslag (per direct)
  7. Lekker huisarrest
  8. Terug buiten (mondmasker)
  9. Kunstwerk van mijn kleinkind
  10. Gedicht voor Bert (coma)

(klik op de titel van het gedicht om het te lezen) 

Dat een verlangen naar geluk meer nog dan anders op een eerste plaats stond in het afgelopen coronajaar is ook merkbaar aan de eerste 2 plaatsen in de top 10 van meest aangeklikte gedichten die ik vorig jaar op het blog zette.  Op 3 een gedicht over het niet bestaan van grenzen, geschreven in een gemeente waar die grenzen nog absurder zijn dan elders, maar toen in maart van vorig jaar de grens tussen België en Nederland gesloten werd, voor het eerst in meer dan 100 jaar, bleek het grensgeval dat ik ben verplicht een keuze te moeten maken tussen 2 landen.  Gelukkig bracht de nieuwe buurvrouw op 4 nog wat vrolijkheid en op 5 keek ik, in het jaar van mijn 60ste, met tevredenheid naar mijn spiegelbeeld.

Op 6 staat dan weer mijn ontslag, waarmee het jaar afgesloten werd op een alles behalve fraaie manier.  Een jaar dat sowieso geen pretje was: een lockdown (Lekker Huisarrest op 7, meteen ook mijn eerste home video); het nieuw normaal (Maskers op 8 en de afstand, hier nog liefdevol verzacht door een Kunstwerk van mijn kleinkind).  Op 10 sluit de lijst zich af met wat eigenlijk voor mij het begin inluidde van dit vreemde jaar, een gedicht dat voor mij geschreven werd door een vriendin, toen ik in coma lag begin maart – het was een absoluut raar ontwaken in een wereld van verschil. Maar op de valreep van het jaar ging mijn blog over de 1 miljoen pageviews (na 10 jaar te bestaan), misschien was dat een knipoog naar mijn nieuwe toekomst ... 
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten