zondag 26 december 2004

2de Kerst met ma



Tweede Kerst met ma, gezelligheid
in drie verschillende bedrijven
bijgepraat, met thee, tot iets na vijven
waarna jij in de keuken toegewijd

een feestmaal maakt, de geur verspreidt
gebraad in olie van olijven
moeder zit te lezen, ik te schrijven
gehuld in onverbeterlijke zwijgzaamheid

de lichtjes in de kerstboom branden
ik controleer nog even, niets vergeten
het eetservies, het kanten tafelkleed

daaronder raken teder onze handen
slechts een ogenblik en heel discreet
jij vindt dat zij het niet meer hoeft te weten.


© bert deben
Géromont, Comblain-au-Pont, 26 december 2004  
 
 

29 september 2010 mocht ik voor dit gedicht de 1ste prijs in ontvangst nemen  

6 opmerkingen:

  1. Zeer herkenbaar Bert en subtiel/treffend neergezet. Geheimen zijn maar zo groot als je ze zelf maakt. 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezelligheid en bijgepraat
    Niet alles uitgepraat...
    Geheimen onder 't kanten tafelkleed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gelukkig is het een schoonma uit verleden tijden en volgens mij deed het zoontje er toen ongemakkelijker over dan zij zelf ...

      Verwijderen
  3. Zo mooi neergepend !
    Maar ik word er wel stil van ..
    Het raakt me ook ..
    Wens jullie een fijne tweede Kerstdag toe
    🔔🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎶🎶🎶

    BeantwoordenVerwijderen