vrijdag 12 juli 2002

Groot en sterk en altijd dicht bij jou !

.
 
 
Mijn draakje poetste zijn tanden
gooide olie op het vuur in zijn mond
en vroeg, tijdens het gorgelen, of ik hem verstond
ik zei: jij gaat je neus wel eens verbranden!  
 
dan schuifelde het heen en weer
sprong van stoel naar stoel en op de tafel
stond daar stil en vroeg bedeesd
wat betekent ‘oud en wijs’?  
 
dat is – zei ik – de tijd die is voorbij gegaan
en weten wie je bent geweest
maar ook wat moeilijker te been en grijs …  
 
toen vroeg ik wat het later worden wou
draakje dacht niet heel lang na en zei spontaan:
‘heel groot en sterk en altijd dicht bij jou!’ 
 
 
© bert deben
Antwerpen, 12 juli 2002. 
.
voor andere gedichten uit de draakjesreeks klik op Draakje 
 

17 opmerkingen:

  1. ik ben een schaduw
    ik ben een schim
    dat is mijn profiel
    en was m'n voeten
    met vim

    (als ik zo vrij mag
    zijn)

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een echte glimlach
    en wat een prachtig plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Winde, Myrthe enCo15 januari 2015 om 18:04

    ontroerend blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n draakje wil ik ook wel, dat hartjes uitblaast. Ze zou naast de poes op bed mogen slapen en iedere morgen zoete melk krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow Bert, zo beeldend, speels en tegelijkertijd wat filosofisch. Maar vooral diep binnenkomend. Dit is kunst!!!

    BeantwoordenVerwijderen