donderdag 6 augustus 2015

Alles is wel heel erg veel

. jijislief.nl                    


Alles is wel heel erg veel  

Kom ik een oude bekende tegen
lang niet gezien en 
oppervlakkig van ergens vroeger
stelt die de meest diepgaande
van alle mogelijke vragen:
of alles goed is met mij ?  

waarna ik gekatapulteerd word
tot op een denkbeeldige sofa
bij een verzonnen psychologe
die mij zegt dat ‘alles’
wel héél erg veel is
om goed te zijn
en of ik dan zeker niets vergeet ?  

dus ik denk heel diep na
graaf tot aan mijn geboorte
en door de diepte van
mijn duisterste zijn
want inderdaad
‘alles’, is wel heel erg veel
en als ik eerlijk antwoord
moet het ‘neen’ zijn  

maar als ik neen zeg
stelt die oude bekende
dan ook nog een vraag om te polsen
wat er mis is of minder
en gaan we dat dan samen
ontleden en benoemen ?  

of zal de oude bekende
heel eventjes stil zijn
diep beginnen na te denken
over mogelijke oplossingen of
over hoe zo snel mogelijk
van mij vandaan te kunnen raken ?

als ik uiteindelijk besluit
om beleefd ‘ja’ te liegen
en voorkomend de vraag
‘en met jou ?’ te stellen
is de oude bekende
al lang weer weg  

en heb ik tot 2 keer toe
de bus gemist. 
 

© bert deben
Antwerpen, donderdag 06 augustus 2015, in de wachtzaal van de dokter,
70 jaar na de atoombom op Hiroshima.
 
 

Alles  

Alles –
een schaamteloos woord, opgeblazen van hoogmoed.
Het moet tussen aanhalingstekens staan.
Het doet alsof het niets overslaat,
alsof het bijeenbrengt, omvat en inhoudt en heeft.
Maar intussen is het niet meer dan
een flard vol tumult.  
 
uit 'Het moment'

 
 


9 opmerkingen:

  1. prachtig en ik voel me heel erg thuis in jouw denken...
    en met een hele mooie aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de woorden als een streling
    voor de ziel....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. schitterend!
    ik stel die vraag vaak bij begroeting, echt niet beseffend wat dat teweeg zou kunnen brengen ;-)
    ik zal ze vanaf nu misschien wat anders formuleren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waarachtig prachtig poëtisch gedicht hoe een dichter denken kan over een onnadenkende vraag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb altijd een standaard antwoord op de vraag 'Hoe is het?'. Hetzelfde als gisteren :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alsof ik het voor het eerst las....
    En ik kan zomaar weer reageren....

    BeantwoordenVerwijderen