woensdag 24 april 1996

Miskend poëet steekt stad in brand!


schilderij: 'The madness of Nero' by Eric Armusik 
 

Bericht van Nero  


Ik wou dat ik jouw krant kon zijn
en dat jij mij een keer intens zou lezen
en dat verklaart waarschijnlijk mijn
drang om alsmaar interessant te wezen  

ik doe alvast de meeste gestoorde dingen
om toch jouw aandacht te verkrijgen
van gedichten schrijven tot folteringen
het stemt jou enkel maar tot zwijgen  

wat ik ook doe of wat ik laat
het deert jou niet – je kijkt niet op
je steekt  je hoofd diep in de krant
en leest hoe ’t met de wereld gaat …  

lees morgen maar de krantenkop:
“Miskend poëet steekt stad in brand!” 
 

© bert deben
Turnhout, woensdag 24 april 1996, voor Herman.
 


14 opmerkingen:

  1. een super gedicht!
    soms gruw ik van die onverstoorbare krantlezer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. waar we toe in staat zijn voor dat beetje aandacht!
    prettig gestoord ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik gruw mee met Anne...
    Alles is interessant
    behalve jouw binnenste....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik beken, ik durf al eens een 'starre' krantlezer te zijn, maar eens de krant uit ben ik wel aanspreekbaar...
    het stemt toch tot nadenken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. altijd blij als een gedicht tot nadenken mag stemmen
      al geef ik toe dat ik net zo goed helemaal kan verdwijnen in poëzie ... ;-)

      Verwijderen
  5. Eigenlijk geldt dat steeds meer voor de tablet- en Smartphone gebruikers :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, er zit duidelijk wel iets van evolutie in het apathisch zijn ... :-)

      Verwijderen
  6. Wat je ook doet, maar niet gezien worden. Om uit je vel te springen....of iets in de fik te steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit gaat toch over jezelf
    Bert? Weet helaas niet wie Nero
    is in deze?

    xje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eventjes wild geplukt uit Wikipedia:

      “Nero was een Romeinse keizer, maar hield zich na een aantal jaren keizerschap vrijwel alleen maar bezig met zijn passies en trad zelfs op als dichter, maar met zijn middelmatige talenten had dat een averechts effect op zowel de senaat als het volk.
      Bovendien verwoestte een grote brand in 64 een groot deel van Rome. Hoewel de keizer niet in de stad was en veel deed om het leed te verzachten en de wederopbouw ter hand te nemen, deden (waarschijnlijk valse) geruchten de ronde dat hij zelf tot de brand opdracht had gegeven - vanwege het mooie schouwspel, of om plaats te maken voor een groot paleis. Ook deed het verhaal de ronde dat Nero tijdens de brand een gedicht over het brandende Troje aan het voordragen was op het balkon van zijn paleis.”

      Nero was dus eigenlijk in de eerste plaats een miskend poëet … ;-)

      Verwijderen
    2. Ach, arme Nero -maar wij lezen jou !

      Verwijderen
    3. gelukkig, soms veranderen de tijden ook ten goede :-)

      Verwijderen