dinsdag 5 juli 2016

De Visser

 .
 ..
De visser  
 
Een oude man, hij is geen prater
zit met een vislijn in de hand
en staart vanaf de waterkant
naar spiegelingen in het water  
 
de tijd staat stil en niets gebeurt
de oude man heeft zich gehuld
in doodse stilte en geduld
tot hij een rimpeling bespeurt  
 
dan staat hij op en komt tot leven
draait aan de molen van zijn lijn
want al wat is krijgt nu plots zin  
 
maar het is niets, het duurt maar even
hij neemt nieuw aas, gooit weerom in
zet zich dan neer en laat het zijn. 
 
 
© bert deben
Hengstdijk, maandag 11 april 2016, een teruggevonden onafgewerkt gedicht dat ik verder afwerkte.

 
 
werd gepubliceerd in ‘Alles in Woordenland’ – Poemtata 2016   
.

12 opmerkingen:

  1. ik heb nooit iets met vissen gehad, maar dit is wel een aanlokkelijk beeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. alleen al het aan het water zitten (ik zit regelmatig aan zo'n vissershokje te lezen en te schrijven ...) is zalig - met de pen als alternatief voor de vislijn, wachtend tot de inspiratie bijt ... ;-)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. ik maak er regelmatig prachtige foto's - ook die van de visser hierboven bv ... Het is in elk geval een prachtig natuurgebied - ook de openingsfoto van mijn blog (het paalhuisje) is daar gemaakt.

      Verwijderen
  3. Genieten in de stilte, van de stilte...af en toe beet...

    Mooi gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mis het element "sport"bij deze vorm van visserij
    Je woordenspel maakt me als altijd toch weer blj...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. onderschat dat ingooien niet, een hele specifieke sportieve beweging ...

      Verwijderen
  5. Mooi gedicht Bert,genieten van de stilte.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals Jan,maakt je woordenspel me blij,en volg de stroom van het water dat rimpelt.Tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. spiegeltje spiegeltje aan de wand wat zit er in je grote visbokaal? Eén sidderaal,één adonisstekelvisvandaal? Wat sla je daar aan je haak of stelt Gaia dit ook al aan de kaak..:)Waarom is de zee koude soep? Het zeespook pakt je wel als je meezwemt in die snoekgroep..:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die adonisstekelvis (nog even zonder de vandaal) moest ik toch even googlen :-)

      Verwijderen