zondag 3 januari 2016

2015 in 10 gedichten en een verhaal

.
.

4.      soms stopt een zin
5.      afsluiten
7.      ballade voor de liefde
9.      je stond voor mij
.  
Het jaar in 10 gedichten en een wijs verhaal, de top 10 van de meest aangeklikte bijdrages van vorig jaar en tegelijk ook een beetje een overzicht van wat 2015 heeft getekend of gekleurd:

Op de 1ste plaats (1284 keer aangeklikt) het internationale vertaalproject
‘across the world’, een gedicht van Warsan Shire, dat ondertussen 32 keer werd vertaald – een project dat ontstond na de aanslagen in Parijs in november en nog steeds doorgaat. Op de 3de plaats staat dan weer ‘the story of the 2 wolves’ een kort maar wijs indianenverhaal dat ik vertaalde en plaatste na de aanslag  op Charlie Hebdo in Parijs begin januari.

Op de 2de plaats een gedicht dat 2 keer geplaatst werd, eerst na het te hebben geschreven en later omdat het
genomineerd werd voor de Citer Prijs. Het originele ‘één lichaam zijn wij’ werd spijtig genoeg meteen ook gelinkt aan een dramatische gebeurtenis die ik verwoordde in ‘soms stopt een zin’ (nr.4), een afscheidsgedicht voor iemand die ik tot mijn grote spijt niet heb mogen ontmoeten - 
soms stopt een zin zo halverwege dat alles stopt en alles strandt ...

Op nr. 5 en nr. 9 twee andere herdenkingsgedichten:
‘Afsluiten’ en ‘Je stond voor mij’, want soms blijft iets ook eeuwig nazinderen … 

Gelukkig mag het leven toch ook vrolijker zijn, met o.a. de balkongedichten
‘als een god van uit mijn hemel’ (nr.6) en ‘onverantwoord zomers’ (nr.10) die mijn verhuis naar 10 Hoog begin 2015 hier mogen vertegenwoordigen. Op nr.7 mag mijn ‘ballade voor de liefde’ dan weer het liefdesleven verlichten.

‘de dame met de hielen van goud’ (nr.8) bracht mij een 4de prijs te Sint Niklaas op dezelfde dag dat in Amsterdam 3 erotische gedichten van mij verschenen in een 1ste ‘Erotica’ bundel.

‘poëzie behoeft geen licht’ staat gedeeld op de 10de plaats (457 keer aangeklikt) en mag een passende afsluiter zijn van deze lijst. 

met dichterlijke groet, 

bert
 
 
 
 

3 opmerkingen:

  1. In de hoop dat we ook in 2016 weer van je dichtkunsten mogen genieten, wens ik je een goed jaar toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik keek er al naar uit, deze lijst is een heel mooie weerspiegeling van 2015 op je blog met veel gedichten die me zeer dierbaar zijn.

    Voor mij is het een zachte troost dat Lisa zo kon genieten van je prachtige poëzie, jouw gedichten kleurden haar leven mooi in en versterkte ook mijn band met haar. Ze keek zo uit naar een ontmoeting met de dichter... De twee verbonden gedichten troosten ons nog vaak.

    dank voor het mooi ingevulde 2015 op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een interessante, zeer gevarieerde en ook ontroerende top10! Het was een mooi dichterlijk jaar voor de blogbezoeker, waarvoor dank!

    BeantwoordenVerwijderen