donderdag 17 april 2014

Op een goede vrijdag …



Op een goede vrijdag …  
 .
Op een dag ging ik wat joggen op het water
dat ik naderhand veranderde in wijn
want iedereen mocht altijd gelukkig zijn
nadien zou ik hen wel helen van de kater  

ik vermenigvuldigde een vis wel duizend keer
en gooide brood naar verbaasde hoofden
tot zelfs de ongelovigen geloofden
dat delen mooi kon zijn, want liefde was mijn leer  

maar de mensen wilden meer en alsmaar beter
de zorgen en de druk der zonden kwijt
dit alles schonk ik in oneindigheid
al was ik mij toen reeds bewust van het gevaar  

want de mens ziet slechts de aardse millimeter
de nagels en het kruis lagen al klaar. 


© bert deben
Khovsgol-meer, Mongolië, 25 juli 2004.  



 



20 opmerkingen:

  1. Rudi Vranckx vertelde gisteren een clanoudste in Somalië dat Belgen niet begrijpen hoe rijk ze zijn. Datzelfde geldt natuurlijk Nederlanders. Af-en-toe eens uit je dagelijkse wereld stappen kan verhelderend werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dit gedicht schreef ik destijds in Mongolië, waar privé eigendom toen amper bestond en de mensen nog maar weinig besef hadden van onze 'rijkdom' - zelden zoveel mensen gelukkig gezien met zo weinig, nog grotendeels één met de natuur ook - een heel andere vorm van rijk zijn ...

      mijn meest ergerlijke herinnering: een gigantische tourbus vol Duitsers (die ook in die bus overnachten) - een dikke Duitser stapte uit en werd meteen omringd door kinderen (ze zijn daar heel nieuwsgierig) en die man begon gewoon geld uit te delen, terwijl die kinderen niet eens stonden te bedelen (dat kenden ze daar nog niet) - vreselijk vond ik dat ...

      wij zijn natuurlijk veel rijker dan we zelf beseffen - anderzijds heb ik op mijn reizen toch ook waanzinnige taferelen gezien van super rijke plaatselijke elites die zichzelf toch ook heel vanzelfsprekend vinden in de meest arme landen ter wereld ...

      Verwijderen
  2. helemaal goed wat je schrijft...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals jij ver weg dicht bij kunt brengen, dat vind ik van een rijkdom.Ik ga hem weer overschrijven, Bert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Griezelig mooi, Bert!
    Griezelig door de nagels en het kruis... Brrr, hoe akelig!
    Mooi zoals jij de mensen kan omschrijven als geen ander!
    Fijne Pasen, Bert!!
    Liefs,
    Lieva

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoals jij dit in woorden kan vatten, heel mooi, Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De aardse millimeter...fraaie zin en begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede vrijdag gebed in stilte,wens je een vrolijk Paasfeest Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Net zoals het kruis,
    je verhaal over Mongolië
    is je gedicht
    een nagel
    voor de doodskist
    van de veel te taaie hebzucht.
    Goede Stille Vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen