maandag 21 januari 2013

Blue Monday

.
tekening: 'Klaar' van Barbara Jansma 
 

Blue Monday 
.
Een dag om lang te bed te blijven
’t is buiten koud en vochtigheid
wil ziektes en depressies kwijt
en virussen op harde schijven

sluit alle scholen en bedrijven
uit voorzorg en uit veiligheid
zowel privé als overheid
en laat de dokters briefjes schrijven

de wereld is een linke boel
vol enge kwalen en barbaren
en voor je ’t weet word je besmet

uit verantwoordelijkheidsgevoel
draai ik mij tegen die gevaren
alsnog een keertje om in bed.


© bert deben
Warisy (Rendeux), 22 februari 2005. 
 

Blue Monday is de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De bedenker van 'blauwe maandag' is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week in januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. Arnall werd in academische kringen overladen met kritiek, maar desondanks geeft de media jaarlijks aandacht aan het fenomeen. In de media bestempelt men tegenwoordig echter gemakshalve de 3de maandag van januari als Blue Monday, misschien om het dan ook weer sneller achter de rug te hebben?


eerdere 'artistieke liaisons' met Barbara Jansma:
Een puntje waar ik stil verdwijn
Mevrouw Professor Bernadine
Genesis, dag 2


27 opmerkingen:

  1. Ja ja. Mooi excuus voor lekkere luiheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mazzelaar. Ik moest vanochtend in alle vroegte door de kou. Dat is pas deprimerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie koppeling van woord en beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, Bert. Ik herken de wens waaraan ik niet mocht voldoen. Las vandaag dat het Blue Monday was. Ze zouden er de eerste globale vrije dag van moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooi en knap, ook de barbaren en barbara...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vroeg me al af waarom ik me maar bleef omdraaien in bed vanmorgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. voor mij was het echt een deprimerende dag, nu weet ik waarom

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb mij uitstekend vermaakt, vandaag. Wat een prachtige tekening bij jouw gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het idée, het gevoel past mijn niet - niet vandaag maar voorts wel herkenning :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vind het nog steeds flauwekul, Bert. Soms denk ik dat we heel wat gezonder zouden zijn zonder stigma's van psychologen. De eerste helft van deze dag verliep uiterst aangenaam, ik denk de rest ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach ja, je moet het ook niet te serieus nemen zoiets - maar anderzijds geeft het jou dan toch ook weer even het bewuste besef dat je een uiterst aangename dag hebt vandaag, toch ook leuk om daar even bij stil te staan in deze grauwe dagen ... ;-)

      Verwijderen
  11. mooi keuk,.......nou daar kikker ik van op Bert bedankt hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Omdraaien en...huisstofmijt happen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig Bert,zelfs met barbaren eventjes omdraaien en verder genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Al zo lang geleden en nog steeds van toepassing ...
    Vooral die mist...we geraken d'r moeilijk uit...
    Maar ...nog even en 't is lente ...
    Merci, Bert, om het mooi te verwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je blijft heel goed bij de reële werkelijkheid. mooi verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi Bert! :)

    Mijn persoonlijke mening over het fenomeen:

    1. Totale onzin
    2. Totale flauwekul
    3. Een idioot verzinsel

    Ik heb gezegd, hihi :D

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik lag ook lang in mijn bed heerlijk.
    Heel de dag weinig gedaan.
    Mooi gedicht weer Bert..

    BeantwoordenVerwijderen