maandag 11 februari 2008

Papier om zich op thuis te voelen

.


Ik gaf een aantal nieuwe woorden
papier om zich op thuis te voelen
een strofe waar ze toebehoorden
structuur, en iets om te bedoelen

‘doe het niet !’ – zo riepen zij
‘wij willen vrij en ongerijmd
en enkel op onszelf gericht zijn’
dus geen gedicht, ik durfde niet

maar eens ik hen weer vloeien liet
was er bijna geen houden aan
ze gingen in een rijtje staan
en dansten samen met mijn pen

echt uitgesproken waren zij nog niet
maar net zo goed verstond ik hen.


© bert deben
Hong Kong airport, maandag 11 februari 2008. 

.

werd december 2020 gepubliceerd in Poemtata poëziebundel ‘het gat in een woord’  

1 opmerking:

  1. Je doet het weer: warme geborgen veiligheid bieden - zelfs aan woordjes die op zichzelf in vrijheid en blijheid mogen en kunnen staan.
    Is het toeval dat het vandaag een zonnige, blije inauguratiedag is in de VS, met eenzelfde onderliggende gevoelstoon als in jouw heerlijke gedicht?

    BeantwoordenVerwijderen