zondag 6 november 2016

1ste prijs lightverse gedichtenwedstrijd Hillegom - Opa is een wegpiraat‏


 
Zondag 6 november 2016, mocht ik tijdens de 7de Poëziemiddag zowaar reeds voor een 3de keer een 1ste prijs in ontvangst nemen te Hillegom, deze keer voor mijn gedicht 'Opa is een wegpiraat'. Thema van deze 7de editie van de Hillegomse Gedichtenwedstrijd was 'Daar lach je dan', met de vraag om dit jaar lightverse gedichten in te zenden.  Mijn gedicht werd unaniem door de jury verkozen tot beste gedicht.  De 2de prijs was voor Andrea Bos voor haar gedicht 'Maanziek', de 3de prijs ging naar Jaap Schoo voor zijn gedicht 'Opzienbarend'. 
 
Net als de vorige uitreikingen ging deze ook dit jaar door in het prachtige Cultureel Centrum Het RAAM en de sfeer was er als altijd gemoedelijk, sfeervol en vriendschappelijk.  Des te erger vond ik (en met mij vele anderen) dan ook te moeten horen dat dit de laatste editie zou worden van de gedichtenwedstrijd.  Niet enkel werd door de gemeente Hillegom beslist om de subsidies te schrappen voor dit evenement, maar ook voor andere plaatselijke culturele evenementen, er werd ook beslist om het prachtige Culturele Centrum (een beschermd gebouw) te koop te zetten.  Blijkbaar moet ook te Hillegom cultuur plaats ruimen voor een kil en afgemeten politiek beleid.




Mijn opa is een wegpiraat
zijn slagschip is een vier maal vier
geen mens is veilig, ook geen dier
als opa optrekt in de straat
en maken mensen zich dan kwaad
dan interesseert hem dat geen zier
want opa rijdt voor zijn plezier
en heeft een goede advocaat
een beetje blind aan beide ogen
als mensen zeuren ook nog doof
maar opa heeft een groot geloof
dat hij verspreidt van huis tot huis
want komt hij door een straat gevlogen,
dan slaat men overal een kruis.  

© bert deben
Antwerpen, zondag 14 januari 2007.   


In de gelegenheidsbundel 'Daar lach je dan' (een uitgave van Artbooks) werden ook nog 2 andere gedichten opgenomen van mij, nl. 'Rambi' en 'Dichterslatijn' 

 

4 opmerkingen: