zondag 30 december 2012

Eindejaarslijstje: meest bekeken bijdrages van 2012

.


Top 10 meest bekeken bijdrages van 2012:
(klik op de titel om ze eventueel te bekijken)
 
  1. Starry starry night
 
  2. 'Stempel' - eervolle vermelding Oostende 

  3. Gedicht in beeld te Leuven: Hier wil ik boom zijn

  4. Burn-out

  5. Een mooie dag voor het verdriet

  6. Normaal ben ik anders

  7. Ode aan 'De Tuinman en de Dood'

  8. Feest oh feest !

  9. 'Home' - 2de prijs poeziewedstrijd Julia Tulkens

10. Ochtendritueel


5 meest aangeklikte bijdrages sinds het begin van dit blog:

  1. De Mona Lisa en de Da Vinci code

  2. Leven en liefde met HIV

  3. Starry starry night

  4. Poëzie in de Keizerskapel

  5. Een weerwolvin bij volle maan


Overzichtlijstje met publicaties, voordrachten en vermeldingen in 2012:

Overzicht 2012


Wie zelf een blog heeft zal zeker weten dat het best wel aangenaam is dat die ook regelmatig bekeken wordt – en dat het leuk is om af en toe de statistieken aan te klikken die zeggen hoeveel ‘pageviews’ een bepaalde bijdrage kreeg (alsook van waar …), of welke bijdrages het meest aangeklikt worden.  Het waarom een bijdrage aangeklikt wordt kan nogal verschillen – nieuw geplaatste stukken zijn natuurlijk altijd eventjes populair (zeker als je ze via bv FB kan ‘promoten’ op je eigen pagina of, zoals ik, op een aantal poëziepagina’s). 

Voor wie geïnteresseerd zou zijn in cijfers: de meeste van mijn bijdrages worden ergens tussen de 80 en de 120 keer aangeklikt in de eerste dagen.  In totaal werd een gedicht als 'Starry starry night' (op nr 1 dit jaar) al 550 keer aangeklikt - het gedicht 'Ochtendritueel', wat ik persoonlijk één van de mooiste gedichten vind die ik dit jaar geschreven heb, op nr 10, was goed voor 244 pageviews tot hiertoe.

Wat een bepaalde bijdrage na de eerste dagen populair maakt, is dan weer heel uiteenlopend.  Wat bv. de ‘Mona Lisa’ en ‘Starry starry night’ er doen uitspringen, is de foto van bekende schilderijen die bij de gedichten staan.  Via ‘google images’ komt men dan, eerder per toeval, op mijn blog terecht – op zich dus niet zozeer iets om mee uit te pakken, want ook ik weet wel dat de meeste van die toevallige voorbijgangers niet eens de bijhorende gedichten lezen.

Prettiger wordt het natuurlijk als men op een gedicht van mij terecht komt via zoekwoorden of zinnen die meer op de inhoud van mijn poëzie gericht zijn.  ‘De Tuinman en de Dood’ is een veel gegoogled gedicht, dat helpt, maar ook: ‘liefdesgedichten’; ‘verdriet’; ‘troost’ of, triester: ‘eenzaam’; 'gekwetst' of ‘zelfmoord' ... en een zin als ‘ik hoor niet thuis in deze wereld’ wordt ook meer dan verwacht ingetypt via google.  Maar ook via ‘muggenlamp’; ‘sex’ (soms zelfs in combinatie met mijn naam!) en natuurlijk ook via ‘HIV’ of 'gedichten rond aids' komt men op mijn blog terecht. 

Misschien nog het meest egostrelende van al is dat men zo’n 170 keer op mijn blog is beland door 'Bert Deben' te googlen … De dichter is redelijk bescheiden, maar toch ook ijdel af en toe … ;-) 

Met dank aan iedereen die hier langs komt, liefst natuurlijk om te lezen - en aan iedereen die zelf bezig is met schrijven en/of een blog heeft: moge de muze en de lezers vele bezoekjes brengen in het nieuwe jaar!

met dichterlijke groet,

bert


7 opmerkingen:

  1. Ik ben toch wel een van je trouwe bezoekers. Houd je ook bij hoeveel keer individuele bezoekers langskomen :-)? Ook voor jou de beste wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je bent inderdaad één van die trouwe bezoekers - maar persoonlijk houd ik niets bij, ik haal het gewoon uit de statistieken die aan blogspot vasthangen, persoonlijke bezoekers worden niet bijgehouden daar, het is nog niet echt helemaal big brother style ... :-)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. ha, dan hoor ik er dus helemaal bij, bij die typische mannendingen doende ruige kerels ... :-)
      .

      Verwijderen
  3. Via google kwam ik terecht op nr. 5 van je toptien van 2012 en ik bleef plakken. Er valt hier zoveel te ontdekken, te proeven, te genieten. Ik ben dankbaar voor al dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen