dinsdag 1 augustus 2023

Skater

.

SKATER

Soms kan een lijf niet knapper zijn
ontblote bast en slank getraind
ik zelf, te oud voor zo’n perfectie
geniet van hoe hij springt en keert
en altijd komt hij weer terecht

op slechts dat plankje met vier wielen
hij raast voorbij, een pure wolk
van feromonen benevelt mij
ik proef welhaast het hengstig zweten

het brengt mij van mijn à propos
wat verder staat een man te dealen
ik zie niet wat, het kan ook frisdrank zijn
hij kijkt naar mij, ik kijk snel weg
soms hoef je iets ook niet te weten.


© bert deben

Brussel, Quartier des Marolles, Skatepark Chapelle, donderdag 6 juli 2023.
Foto: Skater Barcelona, 23 juni 2009. 

n.a.v. de schrijfopdracht van schrijversgezelschap Apropos
met augustus-thema n.a.v. onze groepsnaam: ‘à propos’.


14 opmerkingen:

  1. Sterk gedicht weer. En zie: zeer spaarzaam met rijm en ik denk dat de meeste lezers dat niet merken omdat het perfect loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie zin . Soms hoef je iets ook niet te weten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijken

    Verwondering - bewondering
    Benevelde Her-innering
    Hengstige Frustratie
    Bij kwestieus... wegkijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof gedicht Bert .. ✍️👌🌹

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi; even van je apropos door zoveel perfectie.
    Terwijl er een eindje verder gedeald wordt.
    Je kijkt weg; je hoeft niet alles te weten.
    Zo kun je nog even in je wolk blijven.

    Heel mooi laat je het contrast zien van zo verschillende ‘werelden’ en belevingen zo vlakbij elkaar.

    Groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bert,
    Deze keer
    geen opmerkingen over je gedicht.
    Het blijft voor mij als leek
    lastig om daarover te gaan beginnen.
    Zelf beheers ik dit genre niet
    En is mijn opinie dan ook niet van belang.
    Het is lastig een oordeel vellen
    over wat lastig is of normaal.
    Wat goed is, of veel te zwak.
    Zelf blijf ik dan ook lustig schrijven
    in de vorm van een verhaal
    Al is dat hier en daar wat wereldvreemd
    of soms wellicht banaal.
    En om dit stukje te besluiten:
    Het enige wat Apropos echt verbindt
    is de aandacht voor de moedertaal.

    PdB

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een mooie, sympathieke en eerlijke reactie
      al denk ik dat het laatste niet helemaal klopt. Wat Apropos echt verbindt is de aandacht voor elkaar, dan wel gevoed door het spel van de moedertaal.
      a fin, naar mijn aanvoelen dan toch, anders zou ik denkelijk al wel afgehaakt hebben 😉

      Verwijderen
  7. Een pure wolk van feromonen benevelt mij…vrees dat ik ooit plagiaat ga plegen op deze🫠

    Assyke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. plagiaat is best wel een mooi compliment voor een dichter 😉 al is het ook niet altijd prettig - zo was er ooit iemand die mij beschuldigde van plagiaat (nota bene in een gedicht dat hij had geschreven een paar jaar na het mijne en waarvan ik ook kon bewijzen dat ik het destijds naar hem had gestuurd voor eventuele plaatsing in zijn tijdschrift!!)

      Verwijderen
  8. Intrigerend gedicht en prachtige foto ook!

    BeantwoordenVerwijderen