woensdag 5 november 2014

persbericht uit 'Nieuws van Hier - Hillegom' - Vlaming wint vijfde Hillegomse gedichtenwedstrijd


Wethouder Annechien Snuif (l.) met de prijswinnaars van de vijfde Hillegomse gedichtenwedstrijd: Anneke Wasscher, Bert Deben en Sabine van den Berg (Foto: Jacqueline Wallaart).

Vlaming Bert Deben wint vijfde Hillegomse gedichtenwedstrijd
Laatste update: 3 november 2014 om 15:22

HILLEGOM - Bert Deben heeft de vijfde Hillegomse gedichtenwedstrijd gewonnen. De wedstrijd stond dit jaar in het teken van 'Nostalgie'.

Afgelopen zondag ontving de Belgische deelnemer in Het Raam de felicitaties en bijbehorende prijs met oorkonde uit handen van wethouder Annechien Snuif. "Volgens de jury voldeed het gedicht aan alle gestelde eisen. Deben weet met eenvoudige zinnen een schitterend beeld op te roepen: begrijpelijk, gevoelig maar niet sentimenteel," aldus Snuif. Zij liet weten dat de jury, bestaande uit Peter Nieuwendijk (schilder, vormgever en dichter), Ben Prins (zanger en dichter), Gerrit Kleijheeg (oud-wethouder) en Veronica Handgraaf (journaliste en kinderboekenschrijfster), uit de 332 ingezonden gedichten unaniem heeft gekozen voor het gedicht 'Met potlood stond jouw naam er in' van de Vlaamse Deben. De tweede prijs ging naar Sabine van den Berg uit Amsterdam en de derde prijs was voor de eersteprijswinnares van vorig jaar, Anneke Wasscher uit Leek. Snuif: "Het leuke is dat na de bekendmaking van de prijswinnaars de gedichten gepubliceerd mogen worden. Ik stel me daarbij voor dat, naast het verschijnen in de gedichtenbundel 'Nostalgie' en op de website van Hillegom Promotie, de gedichten ook te zien zullen zijn op posters in winkels en op verschillende gebouwen in Hillegom."

Deben, die in Antwerpen woont en eerder in de prijzen viel bij de Hillegomse gedichtenwedstrijd, is al van kinds af aan bezig met gedichten schrijven: "Op school maakte ik mijn opstellen vaak in dichtvorm en alle kinderen vroegen mij een gedichtje te schrijven in hun poëziealbum. Inmiddels is het dichten echt een stuk van mij geworden en noem ik mezelf 'dichter'. Het winnende gedicht schreef hij drie jaar geleden in het stadspark van Antwerpen. "Mijn inspiratie komt zomaar, soms omdat ik een verhaal lees of iets zie. Dat zet ik dan om in een gedicht."

Het thema voor de gedichtenwedstrijd van volgend jaar is 'Beeldspraak'. De dichters worden uitgedaagd een gedicht  te maken bij een geliefd voorwerp. Dat kan zijn een beroemd kunstwerk of een foto, een gebruiksvoorwerp en zelfs een gehaakte westertoren of een mooi vaasje.

Jacqueline Wallaart
Nieuws van Hier - Hillegom
geplaatst met sympatieke toestemming van de redactie

het winnende gedicht: 'Met potlood stond jouw naam er in'


2 opmerkingen: