maandag 9 januari 1989

Er was eens een Jezus ...


Begin 1989 schreef ik een limerick (niet eens volgend de regels van de kunst), waarin ik beweerde dat Jezus een pacifist was en dat dit ook de reden was waarom hij vermoord werd. Ik stuurde de limerick naar ‘Protest’, een magazine voor Vredesaktie en kreeg kort nadien een brief terug, met de vraag om voor hun blad een artikel te schrijven over de pacifistische ideeën van Jezus, in ruil voor 6 postzegels en eeuwige roem … 

Ik moest er even over nadenken, want als kind had ik wel godsdienst gevolgd, totdat ik mijn verplichte plechtige communie had gedaan (in mijn geval op mijn 11de), daarna stapte ik meteen over naar moraal, omdat ik toen al niet meer geloofde in religie. Van huis uit was er ook geen hechte band met de kerk (eerder in tegendeel) en ik had dus ook weinig echte kennis van de bijbel of het nieuwe testament. Anderzijds was ik wel fan van ‘Jesus Christ Superstar !’ (nog steeds kan ik de volledige musical meezingen !) en vond ik het wel een uitdaging, dus ik zegde toe en kreeg 3 maand om het artikel te schrijven. 

Ik las niet enkel het Nieuwe Testament (toch grotendeels), maar zocht ook naar geschiedkundige achtergronden uit de periode waarin Jezus moest geleefd hebben en de politieke achtergrond rond de Joodse drang om zich te ontdoen van het juk van de Romeinse bezetter. Het werd een interessante queeste, die tot mijn verbazing zelfs de grondslag blootlegde van het huidige conflict tussen Joden en Palestijnen. Ik was dan ook behoorlijk fier toen het artikel gepubliceerd werd in Protest, jg 20 nr 110. Vorig jaar, tijdens mijn verhuis vond ik het tijdschrift terug waar het in stond en dacht ik: eigenlijk moet ik dit toch een keer op mijn blog zetten – en dan is Pasen toch wel de meest gepaste periode om dat te doen. 

Ik heb het artikel wel in 6 delen moeten ‘verknippen’ om het hieronder op een leesbare manier te kunnen plaatsen – dat maakt het een extra lange bijdrage deze keer, maar ik hoop dat het de lezers, nu een kwart eeuw later, nog steeds mag boeien:  
 















14 opmerkingen:

  1. Dankje Bert, met veel aandacht je boeiend relaas gelezen en er weer wat wijzer door geworden. Na ruim 25 jaar nog steeds van grote waarde!
    Blij dat je dit deelt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een pacifist laat de geldwoekeraars in de voorhof van de tempel wel begaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al wel meer pacifisten uit hun rol zien en horen vallen ... ;-)

      Verwijderen
  3. Ga eens een goed niet christelijk boek over die tijd lezen, zoals Israël verdeeld van J. Lendering. dan kom je tot een totaal andere conclusie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn conclusie was: na 2000 jaar zijn de Farizeeën nog steeds aan de macht, men vindt ze in elk geloof en in elk beleid ... Ik denk niet dat het lezen van een goed 'niet Christelijk' boek (wat ik niemand afraad) mijn (overigens niet Christelijke) conclusie veel zal veranderen.
      Ik wil ook niet opkomen voor de waarachtigheid van het Christelijke verhaal, dat voor mij, net als alle andere religies trouwens, grotendeels mythologisch is.

      Verwijderen
  4. heel boeiende vraagstelling en een duidelijk, helder antwoord daarop
    voor mij een meerwaarde tijdens deze Paasperiode

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt de koe bij de horens gevat. Onze predikant zette Maria en Jezus neer als partizanen in strijd tegen de Romeinse overheersing.
    Een redenaar in de strijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. aandachtig gelezen
    goed en raak geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een hele boterham Bert, zo na de Paaseitjes! Mooi werk!
    Ik neem vooral ( nogmaals ) de conclusie mee dat de beleidsvoerders en rijken der aarde in functie van macht en geld steeds weer een behoorlijk deel van de bevolking opzetten tegen wie liefde, zorg en verbinding als hoogste goed in de wereld brengt. Hopelijk verrijst vandaag de schoonheid van de eenvoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie paasgedachte Julle, maar ik vrees dat de grote machthebbers er nog niet echt beter of wijzer op geworden zijn na al die eeuwen ...

      Verwijderen
  8. Voor dit verhaal heb je veel en goed werk verzet Bert.
    Door mijn scholing, wat meer gespecialiseerd in deze 'ervarings-verhaal- cultuur', moet ik je echt goede punten geven. 👍.

    Ik voeg enkel iets aan toe.
    Er waren veel opstanden tegen de bezetter, de Romeinen, en veel weerstanden tegen de collaborerende tempelfunctionarissen (net zoals nu)
    Flavius Josefus, een jood, was de formele hofhistoricus van de Romeinen. Wat hij schreef, bleef bewaard nl: dat tegenstanders en verzetslieden gekruisiigd werden. Zovelen, dat er hout tekort was"
    Over ene Jezus géén woord. Wel over verzetsgroepjes.
    De ervaringsverhalen werden veel later pas opgeschreven door volgelingen. O. m door Paulus bv pas 50 jaar na de zogenaamde gebeurtenissen. Door anderen (evangelies) 60- 80 tot 90 Jaar.

    Je kan het vergelijken met oorlogsverhalen na 50 jaar....
    Wat zijn feiten? Ervaringen?
    De interpretatiestrijd gaat voort bv tussen roomse en Bevrijdingstheolgen uit Z. Amerika en hun optie: 'god van de armen'
    Hen werd het zwijgen opgelegd.
    Ze werken nu ondergronds.
    Ze werken voort: pacifistisch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij met jouw compliment alsook met de interessante aanvulling hierbij!

      Verwijderen